Odwiedź stronę główną naszej szkoły!

Dlaczego my?

TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU

Będzie przygotowany do projektowania i kształtowania krajobrazu: realizacji i pielęgnacji terenów zieleni towarzyszących budynkom mieszkalnym i obiektom użyteczności publicznej. Będzie potrafił projektować elementy architektury krajobrazu z zachowaniem wymogów estetycznych i zasad ekologii. Nauczy się pielęgnować i konserwować istniejące oraz nowo projektowane elementy architektury krajobrazu (ogrody, parki, zieleń na osiedlach itp.). Będzie umiał prowadzić uproszczoną rachunkowość i przygotowywać kosztorysy oraz stosować zasady marketingu w działalności związanej z architekturą krajobrazu.

Zostań technikiem!

Absolwenci technikum tego kierunku mają niemal nieograniczone możliwości pracy, m.in. w:
  • 1
    przedsiębiorstwach prowadzących działalność w zakresie projektowania, zakładania i pielęgnowania obiektów architektury krajobrazu,
  • 2
    firmach produkujących i zaopatrujących w sadzonki, nasiona i elementy architektury ogrodów,
  • 3
    urzędach, instytucjach i organizacjach zajmujących się opieką i ochroną krajobrazów kulturowych,
  • 4
    firmach ogrodniczych,
  • 5
    firmach zajmujących się rekultywacją terenów zdegradowanych,
  • 6
    własnych firmach, np. projektowych czy produkcyjnych.
Messege.png
Absolwent po ukończeniu szkoły i zdaniu wszystkich egzaminów zewnętrznych otrzymuje:
  • 1
    dwa świadectwa potwierdzające kwalifikacje zawodowe,
  • 2
    świadectwo ukończenia szkoły potwierdzające posiadanie wykształcenia średniego i możliwość dalszego kształcenia w szkołach policealnych,
  • 3
    dyplom technika,
  • 4
    dokument Europass w języku angielskim umożliwiający pracę w zawodzie we wszystkich krajach europejskich,
  • 5
    świadectwo maturalne umożliwiające wstęp na studia.

Rekrutacja

Kandydat do zawodu technika architektury krajobrazu powinien interesować się botaniką w szerokim tego słowa znaczeniu i mieć zmysł estetyczny. Powinien mieć wyobraźnię i widzenie przestrzenne oraz predyspozycje plastyczne. Gotowość do pracy w różnych warunkach środowiskowych. Program nauczania obejmuje naukę roślin ozdobnych, obsługę urządzeń technicznych niezbędnych do pielęgnacji i uprawy roślin oraz projektowanie terenów zieleni. Dużą wagę przykładamy do edukacji ekologicznej.

Kwalifikacje

  • OGR.03 Projektowanie, urządzanie i pielęgnacja roślinnych obiektów architektury krajobrazu (egzamin odbywa się pod koniec II półrocza klasy 3)
  • OGR.04. Organizacja prac związanych z budową oraz konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu (egzamin odbywa się pod koniec I półrocza klasy 5)

Przedmioty w zakresie rozszerzonym

  • Biologia
  • Język angielski

Języki obce

Pierwszy język:

  • angielski

Drugi język obcy do wyboru:

  • niemiecki
  • francuski
  • rosyjski

(o powstaniu grupy językowej decyduje odpowiednia ilość uczniów deklarujących jego naukę)

Przedmiot realizowany w klasie I technikum

Spośród przedmiotów dodatkowych oferowanych w ramowym planie nauczania szkoła wybiera nauczanie muzyki

Zasady rekrutacji

Wynik z egzaminu ósmoklasisty Punkty (maks. 100)

z języka polskiego, matematyki

100% x 0,35 = 35 pkt

z języka obcego nowożytnego

100% x 0,30 = 30 pkt

Świadectwo ukończenia szkoły podstawowej Punkty (maks. 100)

Świadectwo z wyróżnieniem

7 punktów

Przedmioty na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej

Punkty za oceny z przedmiotów (maks. 4 x 18 punktów)

Język polski

Matematyka

Dwa przedmioty wybrane spośród:

  • język obcy,
  • wiedza o społeczeństwie,
  • geografia
  • historia
  • fizyka
  • chemia
  • biologia
  • informatyka

Dopuszczający – 2 pkt

Dostateczny – 8 pkt

Dobry – 14 pkt

Bardzo dobry – 17 pkt

Celujący – 18 pkt

Osiągnięcia w olimpiadach, zawodach i konkursach (wymienione na świadectwie)

Maks. 18 punktów

Stałe zaangażowanie się w pracę społeczną (uwzględnione na świadectwie)

3 punkty

Baza dydaktyczna szkoły

Szkoła dysponuje pracownią wyposażoną w niezbędny sprzęt geodezyjny. Zajęcia zawodowe odbywają się w pracowniach wyposażonych w rzutniki i tablice multimedialne, plotery i komputery z programem do projektowania ogrodów z uwagi na konieczność zapoznawania się z najnowszymi trendami i tradycyjnymi rozwiązaniami w zakresie kształcenia tego zawodu. Klasy architektury krajobrazu posiadają własną pracownię praktyczną, w której uczniowie uczą się wykonywać dekoracje roślinne do wystroju wnętrz. Uczniowie mogą skorzystać z oferty zajęć dodatkowych związanych z poszerzaniem zakresu zagadnień zawodowych. Zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa odbywają się w firmach zajmujących się architekturą zieleni. Istnieje możliwość odbycia praktyki w obiekcie wskazanym przez ucznia. Istnieje szkolne studio radiowe, kąciki rekreacyjne na każdym piętrze, gdzie uczniowie mogą zaczekać na autobus i miło spędzić czas na przerwach.

Ponadto w szkole istnieje możliwość skorzystania z bezprzewodowego dostępu do Internetu. Funkcjonuje dziennik elektroniczny. Wszystkie pracownie – zawodowe i ogólnokształcące - wyposażone są w komputery podłączone do sieci. Sale i korytarze są estetyczne i nowocześnie zaaranżowane. Na wszystkich korytarzach wydzielone są strefy do odpoczynku, ponieważ w szkole dba się o dobrą atmosferę i komfort nauki. Uczniowie technikum architektury krajobrazu mają do dyspozycji własną pracownię zawodową.
Do dyspozycji uczniów jest stół do gry w piłkarzyki, szachownica i bujane fotele. W ZSOT można zakupić napoje i przekąski w automatach, korzystać z darmowych dystrybutorów wody pitnej i naprawić rower w przeznaczonej do tego stacji. Uczniowie dysponują własnymi szafkami. Młodzież może rozwijać się poprzez udział w różnych projektach, olimpiadach i konkursach, a także w wolontariacie. W roku 2019 oddana została nowo dobudowana część szkoły z pracowniami na każdym poziomie budynku, a w roku 2020 budynek poddano termomodernizacji. Szkoła i otoczenie objęte są pełnym monitoringiem. W odległości kilkudziesięciu metrów od szkoły znajdują się przystanki autobusowe. Uczniowie nie mają „okienek” w swoim planie lekcji. W szkole nie dzwonią dzwonki, a zblokowane lekcje tego samego przedmiotu mogą odbywać się niekoniecznie w 45-minutowych jednostkach, a w odcinkach korzystnych dla realizowanych treści z zachowaniem przypisanych klasom przerw.

Współpraca jest dla nas ważna!



Praktyki

Szkoła współpracuje z renomowanymi firmami znajdującymi się na terenie powiatu.

  • Bilpol – Kużaj Spółka Jawna, Koszęcin
  • Gospodarstwo Ogrodnicze Krzysztof Koza, Lubliniec
  • HOGER MB Sp. z o.o. Lubliniec
  • Ogrody Rafał Bednarek, Kośmidry
  • Ogród z klasą Katarzyna Koza, Pawonków
  • Szkółka Drzew i Krzewów Ozdobnych Ewa Duda, Lubliniec
  • Szkółka Drzew i Krzewów Ozdobnych Krzysztof Obruśnik, Sieraków Śląski

Praktyka zawodowa organizowana jest przez kierownika szkolenia praktycznego. Szkoła zapewnia także możliwość odbycia praktyki w przedsiębiorstwie wskazanym przez ucznia.





Praktyki , projekty, partnerzy szkoły

W technikum architektury krajobrazu oprócz przedmiotów ogólnych uczniowie odbywają kurs na prawo jazdy kategorii T na ciągnik rolniczy na koszt szkoły.

Projekty zagraniczne realizowane z funduszy unijnych

W Zespole Szkół Ogólnokształcąco-Technicznych realizowane są projekty finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego, dzięki którym od 2015r. uczniowie technikum architektury krajobrazu mogą odbywać miesięczną praktykę za granicą, nie ponosząc przy tym żadnych kosztów z tytułu podróży, utrzymania, ubezpieczenia, szkolenia językowego, a nawet kieszonkowego. Młodzież z ZSOT dwukrotnie pracowała w Hiszpanii. W ramach projektu: „Hiszpańska technologia, wiedza i praktyka dla polskich uczniów - informatyków i architektów krajobrazu” uczniowie odbyli 2-tygodniowe praktyki zawodowe w ogrodach Alhambry w Granadzie. W czerwcu 2019 r. grupa architektów krajobrazu z ZSOT wyjechała na 2 - tygodniowy staż do Niemiec w ramach projektu „Staż w Niemczech- sukces na rynku pracy”. Obecnie złożony został ponownie projekt zakładający wyjazd do Niemiec.

Szkoła ma bogatą tradycję w organizowaniu projektów zagranicznych. Dużym zainteresowaniem cieszą się wyjazdy do szkoły partnerskiej w New Delhi w Indiach (ostatni wyjazd w 2020 r.). Nauczyciele przygotowujący wniosek w ramach Erasmusa+ kontynuują partnerstwo z placówkami w Turcji, Niemczech i Islandii. Ponadto uczniowie wszystkich klas wyjeżdżają na atrakcyjne wycieczki zagraniczne, ostatnio odbyły się do Włoch i Irlandii.

Sukcesy i osiągnięcia naszych uczniów

W 2025r. Technikum nr 2, które od wielu lat nie schodzi z podium, plasuje się na 37 miejscu w Polsce (4 miejsce na Śląsku) z tytułem ZŁOTEJ SZKOŁY w rankingu Perspektyw, przy czym prestiżowe miejsca Szkoła zajmuje w tym rankingu już od 2013 r. Ranking, oceniając placówkę, bierze pod uwagę wyniki egzaminów zewnętrznych (egzaminy zawodowe, matury) oraz sukcesy w ogólnokrajowych olimpiadach i konkursach.

2024 r.

2021 r.

Wyniki R22 2020

2020 r.

Wyniki R22 2020

2019 r.

Wyniki R21 2019 Wyniki R22 2019

2018 r.

Wyniki R21 2018 Wyniki R22 2018

Działalność innowacyjna

W ZSOT stosuje się ocenianie kształtujące. Polega ono na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania informacji, które pozwolą rozpoznać, jak przebiega proces uczenia się, aby nauczyciel modyfikował dalsze nauczanie a uczeń otrzymywał informację zwrotną pomagającą mu się uczyć. Celem oceniania kształtującego jest pomaganie uczniom w uczeniu się, dlatego nauczyciele odchodzą od wystawiania ocen. W szkole nie dzwonią też dzwonki, co redukuje poziom stresu, sprzyja samoregulacji uczniów i zmniejsza hałas.
ZSOT jako jedna z dwóch szkół średnich w Polsce ma możliwość zaproponowania uczniom udział w programie Dual Diploma, który pozwala na uzyskanie dyplomu ukończenia amerykańskiej szkoły średniej.
Uzyskany dyplom może być atutem w przyszłej karierze, a jego wpływ na rozwój osobisty jest nieoceniony.
Program (płatny) może trwać 4, 3 lub 2 lata i może zakończyć się rok po zakończeniu nauki w ZSOT.

ZSOT ma również w swojej ofercie program tutoringu szkolnego realizowany pod patronatem Instytutu Tutoringu Szkolnego. Jest to forma pracy pedagogicznej realizowana w bezpośrednim i indywidualnym kontakcie z uczniem, polegająca głównie na wykorzystaniu mocnych stron, predyspozycji i zainteresowań ucznia.