

Dlaczego my?
TECHNIK BUDOWNICTWA
Technik budownictwa to zawód przyszłości. Obecnie branża budowlana prężnie się rozwija, a zapotrzebowanie na pracowników stale wzrasta. Specjalista w zakresie budownictwa znajdzie zatrudnienie począwszy od projektowania poprzez kosztorysowanie i nadzór budowlany aż do realizowania wszelkich obiektów budowlanych. Drogi, budownictwo mieszkaniowe, przemysłowe, mała architektura i wiele innych – to wszystko czeka na absolwenta tego kierunku. Udział w Olimpiadzie Wiedzy i Umiejętności Budowlanych daje możliwość zdobycia indeksu uczelni wyższej już na poziomie szkoły ponadpodstawowej.





Zostań technikiem!
-
1prowadzenie własnej działalności gospodarczej, zarządzając firmą budowlaną, remontową bądź wykończeniową,
-
2wykonywanie wszystkich prac w ramach zatrudnienia w przedsiębiorstwach budowlanych i drogowych,
-
3podejmowanie prac w sklepach z materiałami budowlanymi i wykończeniowymi,
-
4wykonywanie prac związanych z rysunkiem technicznym i projektowaniem komputerowym,
-
5wykonywanie profesjonalnych kosztorysów
-
6przygotowywanie dokumentacji przetargowej.
-
1dwa świadectwa potwierdzające kwalifikacje zawodowe,
-
2świadectwo ukończenia szkoły potwierdzające posiadanie wykształcenia średniego i możliwość dalszego kształcenia w szkołach policealnych,
-
3dyplom technika,
-
4dokument Europass w języku angielskim umożliwiający pracę w zawodzie we wszystkich krajach europejskich,
-
5świadectwo maturalne umożliwiające wstęp na studia.
Rekrutacja
Kandydat powinien być człowiekiem kreatywnym, dobrze zorganizowanym i rzetelnym. Wysoko ceniona jest zdolność samodzielnego myślenia i uzdolnienia w zakresie przedmiotów ścisłych.
Kwalifikacje
- BUD.12. Wykonywanie robót murarskich i tynkarskich (egzamin pod koniec II półrocza klasy 3)
- BUD.14. Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysów (egzamin pod koniec I półrocza klasy 5)
Przedmioty w zakresie rozszerzonym
- Matematyka
- Język angielski
Języki obce
Pierwszy język:
- angielski
Drugi język obcy do wyboru:
- niemiecki
- francuski
- rosyjski
(o powstaniu grupy językowej decyduje odpowiednia ilość uczniów deklarujących jego naukę)
Przedmiot realizowany w klasie I technikum
Spośród przedmiotów dodatkowych oferowanych w ramowym planie nauczania szkoła wybiera nauczanie muzyki.Zasady rekrutacji
Wynik z egzaminu ósmoklasisty | Punkty (maks. 100) |
---|---|
z języka polskiego, matematyki |
100% x 0,35 = 35 pkt |
z języka obcego nowożytnego |
100% x 0,30 = 30 pkt |
Świadectwo ukończenia szkoły podstawowej | Punkty (maks. 100) |
Świadectwo z wyróżnieniem |
7 punktów |
Przedmioty na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej |
Punkty za oceny z przedmiotów (maks. 4 x 18 punktów) |
Język polski Matematyka Dwa przedmioty wybrane spośród:
|
Dopuszczający – 2 pkt Dostateczny – 8 pkt Dobry – 14 pkt Bardzo dobry – 17 pkt Celujący – 18 pkt |
Osiągnięcia w olimpiadach, zawodach i konkursach (wymienione na świadectwie) |
Maks. 18 punktów |
Stałe zaangażowanie się w pracę społeczną (uwzględnione na świadectwie) |
3 punkty |
Baza dydaktyczna szkoły
Szkoła dysponuje pracownią murarsko-tynkarską i budowlaną zawodową ze stanowiskami komputerowymi wyposażoną w pomoce dydaktyczne do ćwiczeń praktycznych. Uczniowie uczą się obsługi sprzętu geodezyjnego, wykorzystują nowoczesne materiały budowlane, korzystają z narzędzi, maszyn i urządzeń. Uczniowie uczą się projektowania w pracowniach komputerowych w oparciu o programy ArchiCAD, AutoCAD służące do projektowania architektoniczno - konstrukcyjnego zgodnie z najnowszymi standardami oraz obsługują programy do obliczeń konstrukcyjnych i kosztorysowania. Szkoła posiada oprogramowanie Solid Edge będące w chwili obecnej podstawowym narzędziem pracy w branży budowlanej i mechanicznej. Warunki licencji umożliwiają uczniom korzystanie z programu w domu.
Ponadto w szkole istnieje możliwość skorzystania z bezprzewodowego dostępu do Internetu. Funkcjonuje dziennik elektroniczny. Wszystkie pracownie – zawodowe i ogólnokształcące wyposażone są w komputery podłączone do sieci. Szkoła posiada bibliotekę z bogatym księgozbiorem oraz czytelnię wyposażoną w 12 stanowisk komputerowych, drukarki i skanery. W 2018r. strona internetowa szkoły została w całości zaprojektowana i stworzona przez uczniów. W roku 2019 oddana została nowo dobudowana część szkoły z pracowniami na każdym poziomie budynku, a w roku 2020 budynek poddano termomodernizacji. Istnieje szkolne studio radiowe, kąciki rekreacyjne na każdym piętrze, gdzie uczniowie mogą zaczekać na autobus i miło spędzić czas na przerwach. Do dyspozycji mają stół do gry w piłkarzyki, szachownicę i bujane fotele. W ZSOT można zakupić napoje i przekąski w automatach, korzystać z darmowych dystrybutorów wody pitnej i naprawić rower w przeznaczonej do tego stacji. Uczniowie dysponują własnymi szafkami. Biblioteka szkolna jest w pełni skomputeryzowana. Szkoła i otoczenie objęte są pełnym monitoringiem. W odległości kilkudziesięciu metrów od szkoły znajdują się przystanki autobusowe. Uczniowie nie mają „okienek” w swoim planie lekcji. W szkole nie dzwonią dzwonki, a zblokowane lekcje tego samego przedmiotu mogą odbywać się niekoniecznie w 45-minutowych jednostkach, a w odcinkach korzystnych dla realizowanych treści z zachowaniem przypisanych klasom przerw.
Współpraca jest dla nas ważna!
Praktyki
Szkoła współpracuje z renomowanymi firmami budowlanymi znajdującymi się na terenie powiatu. Praktyka zawodowa organizowana jest przez kierownika szkolenia praktycznego. Szkoła zapewnia także możliwość odbycia praktyki w przedsiębiorstwie wskazanym przez ucznia.
Projekty zagraniczne realizowane z funduszy unijnych
Młodzież z ZSOT dwukrotnie pracowała w Niemczech. Chętni uczniowie wyjechali na 2-tygodniowe staże zawodowe w Centrum Kształcenia Praktycznego Cottbus w Niemczech, gdzie doskonalili swoje umiejętności praktyczne według najwyższych, europejskich standardów. 1 tydzień obejmował rzemiosło murarsko – tynkarskie, 2 tydzień - roboty wykończeniowe (sucha zabudowa, technika budowlana – docieplenia). Zrealizowane zostały projekty „Razem zbudujemy Europę” i „Budownictwo bez granic”.
W zeszłym roku uczniowie technikum budowlanego doskonalili swoje umiejętności zawodowe w Schkeuditz k/Lipska. Niemieckie standardy szkoleniowe bardzo spodobały się młodzieży. Zakres zadań, warunki sprzętowe, zakwaterowanie i wyżywienie oraz możliwość posługiwania się językiem angielskim na co dzień - wszystko to przyjmowane było z entuzjazmem.
Szkoła ma bogatą tradycję w organizowaniu projektów zagranicznych. Dużym zainteresowaniem cieszą się wyjazdy do szkoły partnerskiej w New Delhi w Indiach (ostatni wyjazd w 2020r.). Nauczyciele przygotowujący wniosek w ramach Erasmusa+ kontynuują partnerstwo z placówkami w Turcji, Niemczech i Islandii. Ponadto uczniowie wszystkich klas wyjeżdżają na atrakcyjne wycieczki zagraniczne.
Współpraca
Wraz z partnerami ogólnopolskimi i najlepszymi firmami budowlanymi w powiecie lublinieckim, szkoła wykształciła od początków swojej działalności w tej branży około 1000 specjalistów, którzy stale podnoszą jej renomę na lokalnym (i nie tylko) rynku pracy.
Uczniowie naszego technikum regularnie odbywają szkolenia realizowane przez specjalistów takich firm jak:
- Wienerberger (ceramika poryzowana)
- Xella (beton komórkowy)
- Bluedolphin (roboty malarskie)
W ramach współpracy organizujemy wycieczki uczniów:
na place budowy, do cementowni i zakładów produkujących materiały budowlane.
Do obecnych, wieloletnich lokalnych partnerów szkoły, należą:
- Zakład Budowlany „Insbud” Lubliniec, Gabriel Grabiński
- Hoger Sp. z o. o. Lubliniec,
- PUHP „DEXBUD” Wierzbie, Andrzej Kaniut
- Gabrysiak Andrzej Zakład Usług Remontowo-Budowlanych Lubliniec, Andrzej Gabrysiak
- Zakład Remontowo-Budowlany Jan Cierpioł, Lisów Jan Cierpioł
Podejmujemy również i bardzo cenimy sobie współpracę z naszymi absolwentami, którzy utrzymują z nami ciepłe relacje przez wiele lat po skończeniu szkoły. Wielu z nich, prowadząc obecnie własne przedsiębiorstwa, wspiera kształcenie zawodowe uczniów technikum mechanicznego, przekazując nabytą w szkole wiedzę następnym pokoleniom.
Sukcesy i osiągnięcia naszych uczniów
2024 r.

2023 r.


2022 r.


2021 r.


2020 r.


Osiągnięcia naszych uczniów w konkursach i olimpiadach
W 2025r. Technikum nr 2 w Lublińcu, otrzymało tytuł Złotej Szkoły i uplasowało się na 37 miejscu na Śląsku (4 w regionie) w rankingu Perspektyw, przy czym prestiżowe miejsca Szkoła zajmuje w tym rankingu już od 2013r. Ranking, oceniając placówkę, bierze pod uwagę wyniki egzaminów zewnętrznych (egzaminy zawodowe, matury) oraz sukcesy w ogólnokrajowych olimpiadach i konkursach.
Do największych sukcesów uczniów technikum budowlanego, oprócz wysokich wyników zdawalności, zaliczyć można wielokrotny udział uczniów w finale Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych oraz Olimpiady Budowlanej „Buduj z Pasją”. Udział w finale Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych gwarantuje uczestnikowi wybór dowolnej wyższej uczelni technicznej w Polsce na kierunku budowlanym bez postępowania kwalifikacyjnego a więc olimpijczyk ma zagwarantowane studia będąc jeszcze uczniem technikum. Ponadto uczniowie klas budowlanych ZSOT wygrywają prestiżowe konkursy wojewódzkie, potwierdzając swoje wysokie umiejętności teoretyczne i praktyczne.
W 2023r. Technikum nr 2 w Lublińcu, otrzymało tytuł Złotej Szkoły i uplasowało się na 39 miejscu na Śląsku (5 w regionie) w rankingu Perspektyw, przy czym prestiżowe miejsca Szkoła zajmuje w tym rankingu już od 2013r. Ranking, oceniając placówkę, bierze pod uwagę wyniki egzaminów zewnętrznych (egzaminy zawodowe, matury) oraz sukcesy w ogólnokrajowych olimpiadach i konkursach.
Do największych sukcesów szkoły, oprócz wysokich wyników zdawalności, zaliczyć można wielokrotny udział uczniów w finale Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych, która jest największym konkursem wiedzy i umiejętności dla kierunku technik budownictwa. Ponadto uczniowie klas budowlanych ZSOT wygrywają prestiżowe konkursy wojewódzkie, potwierdzając swoje wysokie umiejętności teoretyczne i praktyczne.
2016/2017:
awans do Finału Centralnego XXX Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych, zdobycie tytułu Laureata,
drużynowe 1 miejsce w wojewódzkim konkursie „Młody Mistrz Budownictwa”,
2017/2018:
dwa awanse do Finału Centralnego XXXI Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych, zdobycie tytułów Laureatów,
drużynowe 1 miejsce w wojewódzkim konkursie „Młody Mistrz Budownictwa”,
2018/2019:
trzy awanse do Etapu Centralnego XXXII edycji Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych, zdobycie tytułów Finalistów,
drużynowe 1 miejsce na Śląsku w tejże Olimpiadzie
2020/2021:
awans 2 uczniów do Finału Centralnego XXXIV Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych,
2021/2022:
awans do finału Centralnego Olimpiady „Buduj z Pasją”, finał Centralny XXXV Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych i zdobycie 6 miejsca w Polsce, zdobycie tytułu Laureata, awans do Finału IX edycji Olimpiady Budowlanej organizowanej przez Międzynarodową Wyższą Szkołę Logistyki i Transportu we Wrocławiu, drużynowe 3 miejsce w konkursie budowlanym „Młody Mistrz Budownictwa.
2022/2023:
finał Centralny XXXVI Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych i zdobycie 8 miejsca w Polsce, zdobycie tytułu Laureata.
2023/2024:
awans do finału Centralnego Olimpiady „Buduj z Pasją” i zdobycie tytułów laureatów
Nagroda za najlepszy wynik punktowy zadania teoretycznego w Wojewódzkim Konkursie Młody Mistrz Budownictwa
2024/2025:
awans do II etapu Olimpiady Budowlanej organizowanej przez Międzynarodową Wyższą Szkołę Logistyki i Transportu we Wrocławiu
Działalność innowacyjna
W ZSOT stosuje się ocenianie kształtujące. Polega ono na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania informacji, które pozwolą rozpoznać, jak przebiega proces uczenia się, aby nauczyciel modyfikował dalsze nauczanie a uczeń otrzymywał informację zwrotną pomagającą mu się uczyć. Celem oceniania kształtującego jest pomaganie uczniom w uczeniu się, dlatego nauczyciele odchodzą od wystawiania ocen. W szkole działa tutoring, umożliwiający wybór uczniowi indywidualnego opiekuna, z którym będzie realizowany ustalony cel niekoniecznie obejmujący podstawę programową. W szkole nie dzwonią też dzwonki, co redukuje poziom stresu, sprzyja samoregulacji uczniów i zmniejsza hałas. Zblokowane lekcje tego samego przedmiotu mogą odbywać się niekoniecznie w 45-minutowych jednostkach, a w odcinkach korzystnych dla realizowanych treści z zachowaniem przypisanych klasom przerw
ZSOT jako jedna z dwóch szkół średnich w Polsce ma możliwość zaproponowania uczniom udział w programie Dual Diploma, który pozwala na uzyskanie dyplomu ukończenia amerykańskiej szkoły średniej.
Uzyskany dyplom może być atutem w przyszłej karierze, a jego wpływ na rozwój osobisty jest nieoceniony.
Program (płatny) może trwać 4, 3 lub 2 lata i może zakończyć się rok po zakończeniu nauki w ZSOT.
ZSOT ma również w swojej ofercie program tutoringu szkolnego realizowany pod patronatem Instytutu Tutoringu Szkolnego. Jest to forma pracy pedagogicznej realizowana w bezpośrednim i indywidualnym kontakcie z uczniem, polegająca głównie na wykorzystaniu mocnych stron, predyspozycji i zainteresowań ucznia.
Praca po ukończeniu technikum budowlanego
W tym zawodzie możliwości pracy są wręcz nieograniczone. Można prowadzić własną działalność gospodarczą, prowadząc firmę budowlaną, remontową bądź wykończeniową, wykonywać wszystkie prace w ramach zatrudnienia w przedsiębiorstwach budowlanych i drogowych, podjąć pracę w sklepach z materiałami budowlanymi i wykończeniowymi, wykonywać prace związane z rysunkiem technicznym i projektowaniem komputerowym, wykonywać profesjonalne kosztorysy i przygotowywać dokumentację przetargową. Na naszych absolwentów czekają również kierunki budowlane wyższych uczelni gwarantujące zatrudnienie i bardzo atrakcyjne zarobki w przyszłości.