

Dlaczego my?
TECHNIK BUDOWNICTWA
Technik budownictwa to zawód przyszłości. Obecnie branża budowlana prężnie się rozwija, a zapotrzebowanie na pracowników stale wzrasta. Specjalista w zakresie budownictwa znajdzie zatrudnienie począwszy od projektowania poprzez kosztorysowanie i nadzór budowlany aż do realizowania wszelkich obiektów budowlanych. Drogi, budownictwo mieszkaniowe, przemysłowe, mała architektura i wiele innych – to wszystko czeka na absolwenta tego kierunku





Zostań technikiem!
-
1prowadzenie własnej działalności gospodarczej, zarządzając firmą budowlaną, remontową bądź wykończeniową,
-
2wykonywanie wszystkich prac w ramach zatrudnienia w przedsiębiorstwach budowlanych i drogowych,
-
3podejmowanie prac w sklepach z materiałami budowlanymi i wykończeniowymi,
-
4wykonywanie prac związanych z rysunkiem technicznym i projektowaniem komputerowym,
-
5wykonywanie profesjonalnych kosztorysów
-
6przygotowywanie dokumentacji przetargowej.
-
1dwa świadectwa potwierdzające kwalifikacje zawodowe,
-
2świadectwo ukończenia szkoły potwierdzające posiadanie wykształcenia średniego i możliwość dalszego kształcenia w szkołach policealnych,
-
3dyplom technika,
-
4dokument Europass w języku angielskim umożliwiający pracę w zawodzie we wszystkich krajach europejskich,
-
5świadectwo maturalne umożliwiające wstęp na studia.
Rekrutacja
Kandydat powinien być człowiekiem kreatywnym, dobrze zorganizowanym i rzetelnym. Wysoko ceniona jest zdolność samodzielnego myślenia i uzdolnienia w zakresie przedmiotów ścisłych.
Kwalifikacje
- K1 Wykonywanie robót murarskich i tynkarskich - egzamin odbywa się pod koniec II semestru klasy trzeciej.
- K2 Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysów - egzamin odbywa się pod koniec I semestru klasy czwartej.
Przedmioty w zakresie rozszerzonym
- Matematyka
- Język angielski
Języki obce
Pierwszy język:
- angielski
Drugi język obcy do wyboru:
- niemiecki
- francuski
- rosyjski
(o powstaniu grupy językowej decyduje ilość uczniów deklarujących jego naukę - min. 16 osób)
Przedmiot realizowaly w klasie I technikum
Spośród przedmiotów dodatkowych oferowanych w ramowym planie nauczania szkoła wybiera nauczanie plastyki. Zadaniem przedmiotu jest poszerzenie kompetencji uczniów w zakresie szeroko pojętych umiejętności plastycznych, zarówno teoretycznych, jak i praktycznych, a także rozwijanie wrażliwości estetycznej, co wydaje się być szczególnie przydatne dla uczniów, od których wymaga się twórczej wyobraźni.Zasady rekrutacji
Wynik z egzaminu ósmoklasisty | Punkty (maks. 100) |
---|---|
z języka polskiego, matematyki |
100% x 0,35 = 35 pkt |
z języka obcego nowożytnego |
100% x 0,30 = 30 pkt |
Świadectwo ukończenia szkoły podstawowej | Punkty (maks. 100) |
Świadectwo z wyróżnieniem |
7 punktów |
Przedmioty na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej |
Punkty za oceny z przedmiotów (maks. 4 x 18 punktów) |
Język polski Matematyka Dwa przedmioty wybrane spośród:
|
Dopuszczający – 2 pkt Dostateczny – 8 pkt Dobry – 14 pkt Bardzo dobry – 17 pkt Celujący – 18 pkt |
Osiągnięcia w olimpiadach, zawodach i konkursach (wymienione na świadectwie) |
Maks. 18 punktów |
Stałe zaangażowanie się w pracę społeczną (uwzględnione na świadectwie) |
3 punkty |
Baza dydaktyczna szkoły
Szkoła dysponuje pracownią murarsko-tynkarską i budowlaną zawodową ze stanowiskami komputerowymi wyposażoną w pomoce dydaktyczne do ćwiczeń praktycznych. Uczniowie uczą się obsługi sprzętu geodezyjnego, wykorzystują nowoczesne materiały budowlane, korzystają z narzędzi, maszyn i urządzeń. Uczniowie uczą się projektowania w pracowniach komputerowych w oparciu o programy ArchiCAD, AutoCAD służące do projektowania architektoniczno - konstrukcyjnego zgodnie z najnowszymi standardami oraz obsługują programy do obliczeń konstrukcyjnych i kosztorysowania: RmWin i Norma.
Szkoła posiada oprogramowanie Solid Edge będące w chwili obecnej podstawowym narzędziem pracy w branży budowlanej i mechanicznej. Warunki licencji umożliwiają uczniom korzystanie z programu w domu.
Ponadto w szkole istnieje możliwość skorzystania z bezprzewodowego dostępu do Internetu. Działa dziennik elektroniczny. Wszystkie pracownie – zawodowe i ogólnokształcące wyposażone są w komputery podłączone do sieci. Szkoła posiada bibliotekę z bogatym księgozbiorem oraz czytelnię wyposażoną w 12 stanowisk komputerowych, drukarki i skanery. W 2018r. strona internetowa szkoły została w całości zaprojektowana i stworzona przez uczniów. W 2019r. oddano do użytku nowo dobudowaną część wyposażoną w pracowanie zawodowe, w tym pracownię budowlaną, a w roku 2020 budynek poddano termomodernizacji. Sale i korytarze są estetyczne i nowocześnie zaaranżowane. Na wszystkich korytarzach wydzielone są strefy do odpoczynku, ponieważ w szkole dba się o dobrą atmosferę i komfort nauki.
Współpraca jest dla nas ważna!
Praktyki
Szkoła ma bogatą tradycję w organizowaniu projektów zagranicznych. Dużym zainteresowaniem cieszą się wyjazdy do szkoły partnerskiej w New Delhi w Indiach (ostatni wyjazd w 2020r.). Nauczyciele przygotowujący wniosek w ramach Erasmusa+ kontynuują partnerstwo z placówkami w Turcji, Niemczech i Islandii oraz – co jest nowością w ZSOT – w Estonii. Ponadto uczniowie wszystkich klas wyjeżdżają na atrakcyjne wycieczki zagraniczne, ostatnio odbyły się do Włoch i Irlandii.
Praktyki zagraniczne
W Zespole Szkół Ogólnokształcąco-Technicznych realizowane są projekty finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego, dzięki którym od 2014r. uczniowie technikum budowlanego mogą odbywać miesięczną praktykę za granicą, nie ponosząc przy tym żadnych kosztów z tytułu podróży, utrzymania, ubezpieczenia, szkolenia językowego, a nawet kieszonkowego. Młodzież z ZSOT dwukrotnie pracowała w Niemczech. Chętni uczniowie wyjechali na 2-tygodniowe staże zawodowe w Centrum Kształcenia Praktycznego Cottbus w Niemczech, gdzie doskonalili swoje umiejętności praktyczne według najwyższych, europejskich standardów. 1 tydzień obejmował rzemiosło murarsko – tynkarskie, 2 tydzień - roboty wykończeniowe (sucha zabudowa, technika budowlana – docieplenia). Zrealizowane zostały projekty „Razem zbudujemy Europę” i „Budownictwo bez granic”.
Współpraca
Wraz z partnerami, najlepszymi firmami budowlanymi w powiecie lublinieckim, szkoła wykształciła od początków swojej działalności w tej branży setki specjalistów, którzy stale podnoszą jej renomę na lokalnym (i nie tylko) rynku pracy. Do obecnych, wieloletnich partnerów szkoły należą:
- Zakład Budowlany „Insbud” Lubliniec, Gabriel Grabiński
- Hoger Sp. z o. o. Lubliniec,
- Gabrysiak Andrzej Zakład Usług Remontowo-Budowlanych Lubliniec, Andrzej Gabrysiak
- Zakład Remontowo-Budowlany Jan Cierpioł, Lisów Jan Cierpioł
- Firma Remontowo-Budowlana Dariusz Jastrzębski, Koszęcin
- WANDACH Ciesielstwo Budowlane, Łagiewniki Wielkie
Podejmujemy również i bardzo cenimy sobie współpracę z naszymi absolwentami, którzy utrzymują z nami ciepłe relacje przez wiele lat po skończeniu szkoły. Wielu z nich, prowadząc obecnie własne przedsiębiorstwa, wspiera kształcenie zawodowe uczniów technikum mechanicznego, przekazując nabytą w szkole wiedzę następnym pokoleniom.
Sukcesy i osiągnięcia naszych uczniów
2020 r.


2019 r.



2018 r.


Osiągnięcia naszych uczniów w konkursach i olimpiadach
W 2022r. Technikum nr 2 w Lublińcu, w którego skład wchodzą uczniowie technikum budowlanego otrzymało tytuł Złotej Szkoły i uplasowało się na 6 miejscu na Śląsku w rankingu Pespektyw, przy czym prestiżowe miejsca Szkoła zajmuje w tym rankingu już od 2013r. Ranking, oceniając placówkę, bierze pod uwagę wyniki egzaminów zewnętrznych (egzaminy zawodowe, matury) oraz sukcesy w ogólnokrajowych olimpiadach i konkursach.
Do największych sukcesów szkoły, oprócz wysokich wyników zdawalności, zaliczyć można wielokrotny udział uczniów w finale Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych, która jest największym konkursem wiedzy i umiejętności dla kierunku technik budownictwa. Ponadto uczniowie klas budowlanych ZSOT wygrywają prestiżowe konkursy wojewódzkie, potwierdzając swoje wysokie umiejętności teoretyczne i praktyczne.
2016/2017:
- awans do etapu ogólnopolskiego XXX Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych, zdobycie tytułu Laureata,
- drużynowe 2 miejsce w międzyszkolnym etapie Konkursu Wiedzy o Bezpieczeństwie i Higienie Pracy,
- drużynowe 1 miejsce w wojewódzkim konkursie „Młody Mistrz Budownictwa”.
2017/2018:
- dwa awanse do Finału Centralnego XXXII Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych, zdobycie tytułów Laureatów,
- drużynowe 1 miejsce w wojewódzkim konkursie „Młody Mistrz Budownictwa”.
2018/2019:
- trzy awanse do Etapu Centralnego XXXII edycji Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych, zdobycie tytułów Finalistów,
- drużynowe 1 miejsce na Śląsku w tejże Olimpiadzie.
2020/2021:
- awans do etapu wojewódzkiego Olimpiady ZUS,
- awans 2 uczniów do Finału Centralnego XXXIV Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych.
2021/2022:
- awans dwóch uczniów do finału Centralny Olimpiady „Buduj z Pasją”,
- finał Centralny XXXIV Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych,
- finał VIII edycji Olimpiady Budowlanej.
Działalność innowacyjna
W ZSOT stosuje się ocenianie kształtujące. Polega ono na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania informacji, które pozwolą rozpoznać, jak przebiega proces uczenia się, aby nauczyciel modyfikował dalsze nauczanie a uczeń otrzymywał informację zwrotną pomagającą mu się uczyć. Celem oceniania kształtującego jest pomaganie uczniom w uczeniu się, dlatego nauczyciele odchodzą od wystawiania ocen.