Odwiedź stronę główną naszej szkoły!

Dlaczego my?

TECHNIK BUDOWNICTWA

Technik budownictwa to zawód przyszłości. Obecnie branża budowlana prężnie się rozwija, a zapotrzebowanie na pracowników stale wzrasta. Specjalista w zakresie budownictwa znajdzie zatrudnienie począwszy od projektowania poprzez kosztorysowanie i nadzór budowlany aż do realizowania wszelkich obiektów budowlanych. Drogi, budownictwo mieszkaniowe, przemysłowe, mała architektura i wiele innych – to wszystko czeka na absolwenta tego kierunku. Udział w Olimpiadzie Wiedzy i Umiejętności Budowlanych daje możliwość zdobycia indeksu uczelni wyższej już na poziomie szkoły ponadpodstawowej.

Zostań technikiem!

Absolwenci technikum budowlanego mają niemal nieograniczone możliwości pracy w sektorze budowlanym, m.in.:
  • 1
    prowadzenie własnej działalności gospodarczej, zarządzając firmą budowlaną, remontową bądź wykończeniową,
  • 2
    wykonywanie wszystkich prac w ramach zatrudnienia w przedsiębiorstwach budowlanych i drogowych,
  • 3
    podejmowanie prac w sklepach z materiałami budowlanymi i wykończeniowymi,
  • 4
    wykonywanie prac związanych z rysunkiem technicznym i projektowaniem komputerowym,
  • 5
    wykonywanie profesjonalnych kosztorysów
  • 6
    przygotowywanie dokumentacji przetargowej.
Messege.png
Absolwent po ukończeniu szkoły i zdaniu wszystkich egzaminów zewnętrznych otrzymuje:
  • 1
    dwa świadectwa potwierdzające kwalifikacje zawodowe,
  • 2
    świadectwo ukończenia szkoły potwierdzające posiadanie wykształcenia średniego i możliwość dalszego kształcenia w szkołach policealnych,
  • 3
    dyplom technika,
  • 4
    dokument Europass w języku angielskim umożliwiający pracę w zawodzie we wszystkich krajach europejskich,
  • 5
    świadectwo maturalne umożliwiające wstęp na studia.

Rekrutacja

Kandydat powinien być człowiekiem kreatywnym, dobrze zorganizowanym i rzetelnym. Wysoko ceniona jest zdolność samodzielnego myślenia i uzdolnienia w zakresie przedmiotów ścisłych.

Kwalifikacje

  • BUD.12. Wykonywanie robót murarskich i tynkarskich (egzamin pod koniec II półrocza klasy 3)
  • BUD.14. Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysów (egzamin pod koniec I półrocza klasy 5)

Przedmioty w zakresie rozszerzonym

  • Matematyka
  • Język angielski

Języki obce

Pierwszy język:

  • angielski

Drugi język obcy do wyboru:

  • niemiecki
  • francuski
  • rosyjski

(o powstaniu grupy językowej decyduje odpowiednia ilość uczniów deklarujących jego naukę)

Przedmiot realizowany w klasie I technikum

Spośród przedmiotów dodatkowych oferowanych w ramowym planie nauczania szkoła wybiera nauczanie muzyki.

Zasady rekrutacji

Wynik z egzaminu ósmoklasisty Punkty (maks. 100)

z języka polskiego, matematyki

100% x 0,35 = 35 pkt

z języka obcego nowożytnego

100% x 0,30 = 30 pkt

Świadectwo ukończenia szkoły podstawowej Punkty (maks. 100)

Świadectwo z wyróżnieniem

7 punktów

Przedmioty na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej

Punkty za oceny z przedmiotów (maks. 4 x 18 punktów)

Język polski

Matematyka

Dwa przedmioty wybrane spośród:

  • język obcy,
  • wiedza o społeczeństwie,
  • geografia
  • historia
  • fizyka
  • chemia
  • biologia
  • informatyka

Dopuszczający – 2 pkt

Dostateczny – 8 pkt

Dobry – 14 pkt

Bardzo dobry – 17 pkt

Celujący – 18 pkt

Osiągnięcia w olimpiadach, zawodach i konkursach (wymienione na świadectwie)

Maks. 18 punktów

Stałe zaangażowanie się w pracę społeczną (uwzględnione na świadectwie)

3 punkty

Baza dydaktyczna szkoły

Szkoła dysponuje pracownią murarsko-tynkarską i budowlaną zawodową ze stanowiskami komputerowymi wyposażoną w pomoce dydaktyczne do ćwiczeń praktycznych. Uczniowie uczą się obsługi sprzętu geodezyjnego, wykorzystują nowoczesne materiały budowlane, korzystają z narzędzi, maszyn i urządzeń. Uczniowie uczą się projektowania w pracowniach komputerowych w oparciu o programy ArchiCAD, AutoCAD służące do projektowania architektoniczno - konstrukcyjnego zgodnie z najnowszymi standardami oraz obsługują programy do obliczeń konstrukcyjnych i kosztorysowania. Szkoła posiada oprogramowanie Solid Edge będące w chwili obecnej podstawowym narzędziem pracy w branży budowlanej i mechanicznej. Warunki licencji umożliwiają uczniom korzystanie z programu w domu.

Ponadto w szkole istnieje możliwość skorzystania z bezprzewodowego dostępu do Internetu. Funkcjonuje dziennik elektroniczny. Wszystkie pracownie – zawodowe i ogólnokształcące wyposażone są w komputery podłączone do sieci. Szkoła posiada bibliotekę z bogatym księgozbiorem oraz czytelnię wyposażoną w 12 stanowisk komputerowych, drukarki i skanery. W 2018r. strona internetowa szkoły została w całości zaprojektowana i stworzona przez uczniów. W roku 2019 oddana została nowo dobudowana część szkoły z pracowniami na każdym poziomie budynku, a w roku 2020 budynek poddano termomodernizacji. Istnieje szkolne studio radiowe, kąciki rekreacyjne na każdym piętrze, gdzie uczniowie mogą zaczekać na autobus i miło spędzić czas na przerwach. Do dyspozycji mają stół do gry w piłkarzyki, szachownicę i bujane fotele. W ZSOT można zakupić napoje i przekąski w automatach, korzystać z darmowych dystrybutorów wody pitnej i naprawić rower w przeznaczonej do tego stacji. Uczniowie dysponują własnymi szafkami. Biblioteka szkolna jest w pełni skomputeryzowana. Szkoła i otoczenie objęte są pełnym monitoringiem. W odległości kilkudziesięciu metrów od szkoły znajdują się przystanki autobusowe. Uczniowie nie mają „okienek” w swoim planie lekcji. W szkole nie dzwonią dzwonki, a zblokowane lekcje tego samego przedmiotu mogą odbywać się niekoniecznie w 45-minutowych jednostkach, a w odcinkach korzystnych dla realizowanych treści z zachowaniem przypisanych klasom przerw.

Współpraca jest dla nas ważna!

Praktyki

Szkoła współpracuje z renomowanymi firmami budowlanymi znajdującymi się na terenie powiatu. Praktyka zawodowa organizowana jest przez kierownika szkolenia praktycznego. Szkoła zapewnia także możliwość odbycia praktyki w przedsiębiorstwie wskazanym przez ucznia.


Projekty zagraniczne realizowane z funduszy unijnych

Młodzież z ZSOT dwukrotnie pracowała w Niemczech. Chętni uczniowie wyjechali na 2-tygodniowe staże zawodowe w Centrum Kształcenia Praktycznego Cottbus w Niemczech, gdzie doskonalili swoje umiejętności praktyczne według najwyższych, europejskich standardów. 1 tydzień obejmował rzemiosło murarsko – tynkarskie, 2 tydzień - roboty wykończeniowe (sucha zabudowa, technika budowlana – docieplenia). Zrealizowane zostały projekty „Razem zbudujemy Europę” i „Budownictwo bez granic”.
W zeszłym roku uczniowie technikum budowlanego doskonalili swoje umiejętności zawodowe w Schkeuditz k/Lipska. Niemieckie standardy szkoleniowe bardzo spodobały się młodzieży. Zakres zadań, warunki sprzętowe, zakwaterowanie i wyżywienie oraz możliwość posługiwania się językiem angielskim na co dzień - wszystko to przyjmowane było z entuzjazmem.
Szkoła ma bogatą tradycję w organizowaniu projektów zagranicznych. Dużym zainteresowaniem cieszą się wyjazdy do szkoły partnerskiej w New Delhi w Indiach (ostatni wyjazd w 2020r.). Nauczyciele przygotowujący wniosek w ramach Erasmusa+ kontynuują partnerstwo z placówkami w Turcji, Niemczech i Islandii. Ponadto uczniowie wszystkich klas wyjeżdżają na atrakcyjne wycieczki zagraniczne.

Współpraca

Wraz z partnerami ogólnopolskimi i najlepszymi firmami budowlanymi w powiecie lublinieckim, szkoła wykształciła od początków swojej działalności w tej branży około 1000 specjalistów, którzy stale podnoszą jej renomę na lokalnym (i nie tylko) rynku pracy.
Uczniowie naszego technikum regularnie odbywają szkolenia realizowane przez specjalistów takich firm jak:

  • Wienerberger (ceramika poryzowana)
  • Xella (beton komórkowy)
  • Bluedolphin (roboty malarskie)

W ramach współpracy organizujemy wycieczki uczniów:
na place budowy, do cementowni i zakładów produkujących materiały budowlane.
Do obecnych, wieloletnich lokalnych partnerów szkoły, należą:

  • Zakład Budowlany „Insbud” Lubliniec, Gabriel Grabiński
  • Hoger Sp. z o. o. Lubliniec,
  • PUHP „DEXBUD” Wierzbie, Andrzej Kaniut
  • Gabrysiak Andrzej Zakład Usług Remontowo-Budowlanych Lubliniec, Andrzej Gabrysiak
  • Zakład Remontowo-Budowlany Jan Cierpioł, Lisów Jan Cierpioł

Podejmujemy również i bardzo cenimy sobie współpracę z naszymi absolwentami, którzy utrzymują z nami ciepłe relacje przez wiele lat po skończeniu szkoły. Wielu z nich, prowadząc obecnie własne przedsiębiorstwa, wspiera kształcenie zawodowe uczniów technikum mechanicznego, przekazując nabytą w szkole wiedzę następnym pokoleniom.

Sukcesy i osiągnięcia naszych uczniów

2024 r.

2023 r.

2022 r.

Wyniki EE08 2020 Wyniki E14 2020

2021 r.

Wyniki EE08 2020 Wyniki E14 2020

2020 r.

Wyniki EE08 2020 Wyniki E14 2020

Osiągnięcia naszych uczniów w konkursach i olimpiadach

W 2025r. Technikum nr 2 w Lublińcu, otrzymało tytuł Złotej Szkoły i uplasowało się na 37 miejscu na Śląsku (4 w regionie) w rankingu Perspektyw, przy czym prestiżowe miejsca Szkoła zajmuje w tym rankingu już od 2013r. Ranking, oceniając placówkę, bierze pod uwagę wyniki egzaminów zewnętrznych (egzaminy zawodowe, matury) oraz sukcesy w ogólnokrajowych olimpiadach i konkursach.

Do największych sukcesów uczniów technikum budowlanego, oprócz wysokich wyników zdawalności, zaliczyć można wielokrotny udział uczniów w finale Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych oraz Olimpiady Budowlanej „Buduj z Pasją”. Udział w finale Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych gwarantuje uczestnikowi wybór dowolnej wyższej uczelni technicznej w Polsce na kierunku budowlanym bez postępowania kwalifikacyjnego a więc olimpijczyk ma zagwarantowane studia będąc jeszcze uczniem technikum. Ponadto uczniowie klas budowlanych ZSOT wygrywają prestiżowe konkursy wojewódzkie, potwierdzając swoje wysokie umiejętności teoretyczne i praktyczne.

W 2023r. Technikum nr 2 w Lublińcu, otrzymało tytuł Złotej Szkoły i uplasowało się na 39 miejscu na Śląsku (5 w regionie) w rankingu Perspektyw, przy czym prestiżowe miejsca Szkoła zajmuje w tym rankingu już od 2013r. Ranking, oceniając placówkę, bierze pod uwagę wyniki egzaminów zewnętrznych (egzaminy zawodowe, matury) oraz sukcesy w ogólnokrajowych olimpiadach i konkursach.

Do największych sukcesów szkoły, oprócz wysokich wyników zdawalności, zaliczyć można wielokrotny udział uczniów w finale Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych, która jest największym konkursem wiedzy i umiejętności dla kierunku technik budownictwa. Ponadto uczniowie klas budowlanych ZSOT wygrywają prestiżowe konkursy wojewódzkie, potwierdzając swoje wysokie umiejętności teoretyczne i praktyczne.

2016/2017:
awans do Finału Centralnego XXX Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych, zdobycie tytułu Laureata, drużynowe 1 miejsce w wojewódzkim konkursie „Młody Mistrz Budownictwa”,

2017/2018:
dwa awanse do Finału Centralnego XXXI Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych, zdobycie tytułów Laureatów, drużynowe 1 miejsce w wojewódzkim konkursie „Młody Mistrz Budownictwa”,

2018/2019:
trzy awanse do Etapu Centralnego XXXII edycji Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych, zdobycie tytułów Finalistów, drużynowe 1 miejsce na Śląsku w tejże Olimpiadzie

2020/2021:
awans 2 uczniów do Finału Centralnego XXXIV Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych,

2021/2022:
awans do finału Centralnego Olimpiady „Buduj z Pasją”, finał Centralny XXXV Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych i zdobycie 6 miejsca w Polsce, zdobycie tytułu Laureata, awans do Finału IX edycji Olimpiady Budowlanej organizowanej przez Międzynarodową Wyższą Szkołę Logistyki i Transportu we Wrocławiu, drużynowe 3 miejsce w konkursie budowlanym „Młody Mistrz Budownictwa.

2022/2023:
finał Centralny XXXVI Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych i zdobycie 8 miejsca w Polsce, zdobycie tytułu Laureata.

2023/2024:
awans do finału Centralnego Olimpiady „Buduj z Pasją” i zdobycie tytułów laureatów Nagroda za najlepszy wynik punktowy zadania teoretycznego w Wojewódzkim Konkursie Młody Mistrz Budownictwa

2024/2025:
awans do II etapu Olimpiady Budowlanej organizowanej przez Międzynarodową Wyższą Szkołę Logistyki i Transportu we Wrocławiu

Działalność innowacyjna

W ZSOT stosuje się ocenianie kształtujące. Polega ono na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania informacji, które pozwolą rozpoznać, jak przebiega proces uczenia się, aby nauczyciel modyfikował dalsze nauczanie a uczeń otrzymywał informację zwrotną pomagającą mu się uczyć. Celem oceniania kształtującego jest pomaganie uczniom w uczeniu się, dlatego nauczyciele odchodzą od wystawiania ocen. W szkole działa tutoring, umożliwiający wybór uczniowi indywidualnego opiekuna, z którym będzie realizowany ustalony cel niekoniecznie obejmujący podstawę programową. W szkole nie dzwonią też dzwonki, co redukuje poziom stresu, sprzyja samoregulacji uczniów i zmniejsza hałas. Zblokowane lekcje tego samego przedmiotu mogą odbywać się niekoniecznie w 45-minutowych jednostkach, a w odcinkach korzystnych dla realizowanych treści z zachowaniem przypisanych klasom przerw
ZSOT jako jedna z dwóch szkół średnich w Polsce ma możliwość zaproponowania uczniom udział w programie Dual Diploma, który pozwala na uzyskanie dyplomu ukończenia amerykańskiej szkoły średniej.
Uzyskany dyplom może być atutem w przyszłej karierze, a jego wpływ na rozwój osobisty jest nieoceniony.
Program (płatny) może trwać 4, 3 lub 2 lata i może zakończyć się rok po zakończeniu nauki w ZSOT.

ZSOT ma również w swojej ofercie program tutoringu szkolnego realizowany pod patronatem Instytutu Tutoringu Szkolnego. Jest to forma pracy pedagogicznej realizowana w bezpośrednim i indywidualnym kontakcie z uczniem, polegająca głównie na wykorzystaniu mocnych stron, predyspozycji i zainteresowań ucznia.

Praca po ukończeniu technikum budowlanego

W tym zawodzie możliwości pracy są wręcz nieograniczone. Można prowadzić własną działalność gospodarczą, prowadząc firmę budowlaną, remontową bądź wykończeniową, wykonywać wszystkie prace w ramach zatrudnienia w przedsiębiorstwach budowlanych i drogowych, podjąć pracę w sklepach z materiałami budowlanymi i wykończeniowymi, wykonywać prace związane z rysunkiem technicznym i projektowaniem komputerowym, wykonywać profesjonalne kosztorysy i przygotowywać dokumentację przetargową. Na naszych absolwentów czekają również kierunki budowlane wyższych uczelni gwarantujące zatrudnienie i bardzo atrakcyjne zarobki w przyszłości.