

Dlaczego my?
TECHNIK INFORMATYK
to nowoczesny, twórczy i prestiżowy zawód, który łączy pasję do technologii z praktycznymi umiejętnościami. To profesja dla osób dynamicznych, kreatywnych i otwartych na innowacje, gwarantująca stabilne zatrudnienie oraz atrakcyjne wynagrodzenie zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym. Wraz z postępującą cyfryzacją i rozwojem nowych technologii, zapotrzebowanie na specjalistów z tej dziedziny nieustannie rośnie, otwierając przed absolwentami szerokie perspektywy zawodowe.
Podczas nauki uczniowie zdobywają wiedzę z zakresu zarządzania systemami operacyjnymi i sieciami komputerowymi, konfiguracji sprzętu komputerowego oraz montażu i konserwacji sieci teleinformatycznych. Nabywają umiejętności tworzenia dynamicznych stron internetowych, projektowania baz danych oraz programowania aplikacji internetowych współpracujących z bazami danych.
W ramach programu nauczania uczniowie poznają techniki programowania aplikacji desktopowych i mobilnych, a także zasady bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni. Uczą się ochrony danych, zapobiegania atakom hakerskim oraz zarządzania infrastrukturą IT w sposób zgodny z najnowszymi standardami. Dzięki praktycznemu podejściu do nauki oraz nowoczesnym technologiom absolwenci są doskonale przygotowani do podjęcia pracy w branży IT lub kontynuowania nauki na studiach wyższych.





Zostań technikiem!
-
1punkty serwisowe (montaż, modernizacja i naprawa komputerów, odzyskiwanie danych),
-
2działy obsługi informatycznej każdej firmy,
-
3obsługa i administrowanie sieci komputerowych,
-
4działy obsługi graficznej wydawnictw,
-
5działy obsługi marketingowej i reklamowej firm,
-
6własna działalność gospodarcza w zakresie usług informatycznych, projektowania i administrowania stron www,
-
7sklepy komputerowe, dystrybucja sprzętu komputerowego i oprogramowania.
-
8firmy, których działalność polega na zapewnianiu bezpieczeństwa biznesu, sieci zasobów cyfrowych, procesów i działań w systemach informatycznych np. centrach danych, korporacjach, nowoczesnych firmach i przedsiębiorstwach różnych branż, bankach oraz instytucjach informatycznych i telekomunikacyjnych,
-
1dwa świadectwa potwierdzające kwalifikacje zawodowe,
-
2świadectwo ukończenia szkoły potwierdzające posiadanie wykształcenia średniego i możliwość dalszego kształcenia w szkołach policealnych,
-
3dyplom technika,
-
4dokument Europass w języku angielskim umożliwiający pracę w zawodzie we wszystkich krajach europejskich,
-
5świadectwo maturalne umożliwiające wstęp na studia.
Rekrutacja
Kandydat do zawodu technika informatyka powinien być człowiekiem z pasją. Informatyka, choć opiera się na ścisłej wiedzy, wymaga zdolności projektowania i wyobraźni. Idealny kandydat powinien mieć zapał do nauki i nieustanny kontakt z nowinkami technicznymi. Powinien przygotować się na konieczność stałego doskonalenia i dokształcania, gdyż branża rozwija się bardzo dynamicznie.Wysoko ceniona jest zdolność samodzielnego myślenia i uzdolnienia w zakresie przedmiotów ścisłych. Informatyk działa twórczo, samodzielnie podejmuje decyzje i nieustannie doskonali swoje umiejętności. Kandydata powinna fascynować złożoność systemów informatycznych, powinien mieć umysł analityczny i świadomość konieczności nieustannego ulepszania zabezpieczeń systemów, połączeń i danych. Przyszły informatyk powinien zgłębiać zarówno techniczne aspekty pracy specjalisty od cyberbezpieczeństwa, jak i prawne, etyczne oraz matematyczne zagadnienia związane z tym tematem.Wymagana jest także podstawowa znajomość języka angielskiego. Nauka tego języka obejmuje język angielski zawodowy.
Technik informatyk w trakcie kształcenia w ZSOT zdobędzie dodatkowe umiejętności w zakresie bezpieczeństwa w sieci i programowania w języku Python.
Kwalifikacje
- INF.02.Administracja i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i lokalnych sieci komputerowych(egzamin pod koniec II półrocza 3 klasy)
- INF.03.Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych(egzamin pod koniec I półrocza 5 klasy)
Przedmioty w zakresie rozszerzonym
- Matematyka
- Informatyka
Języki obce
Pierwszy język:
- angielski
Drugi język obcy do wyboru:
- niemiecki
- francuski
- rosyjski
(o powstaniu grupy językowej decyduje odpowiednia ilość uczniów deklarujących jego naukę)
Przedmiot realizowany w klasie I technikum
Spośród przedmiotów dodatkowych oferowanych w ramowym planie nauczania szkoła wybiera nauczanie muzyki
Zasady rekrutacji
Wynik z egzaminu ósmoklasisty | Punkty (maks. 100) |
---|---|
z języka polskiego, matematyki |
100% x 0,35 = 35 pkt |
z języka obcego nowożytnego |
100% x 0,30 = 30 pkt |
Świadectwo ukończenia szkoły podstawowej | Punkty (maks. 100) |
Świadectwo z wyróżnieniem |
7 punktów |
Przedmioty na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej |
Punkty za oceny z przedmiotów (maks. 4 x 18 punktów) |
Język polski Matematyka Dwa przedmioty wybrane spośród:
|
Dopuszczający – 2 pkt Dostateczny – 8 pkt Dobry – 14 pkt Bardzo dobry – 17 pkt Celujący – 18 pkt |
Osiągnięcia w olimpiadach, zawodach i konkursach (wymienione na świadectwie) |
Maks. 18 punktów |
Stałe zaangażowanie się w pracę społeczną (uwzględnione na świadectwie) |
3 punkty |
Baza dydaktyczna szkoły
Baza dydaktyczna dla kierunku technik informatyk w ZSOT obejmuje 6 nowoczesnych pracowni komputerowych wyposażonych w sprzęt wysokiej klasy, serwery, urządzenia sieciowe oraz oprogramowanie zgodne z aktualnymi standardami rynkowymi. Szkoła zapewnia dostęp do specjalistycznych platform edukacyjnych, a także narzędzi do wirtualizacji i symulacji sieci. Uczniowie mają możliwość pracy na najnowszych systemach operacyjnych.
W ramach nauki uczniowie zapoznają się z obsługą programów do obróbki grafiki rastrowej i wektorowej, programów do projektowania i symulacji sieci komputerowych, programów do edycji wideo, oprogramowania biurowego oraz środowisk programistycznych do tworzenia aplikacji.
Uczniowie zajmują się również projektowaniem witryn internetowych z wykorzystaniem PHP, JavaScript, CSS i baz danych MySQL. Młodzież uczy się obsługi takich programów jak: Inkscape, GIMP i wielu innych. Na językach programowania korzystamy z C++, Python, Java. Dodatkowo, uczniowie mają możliwość korzystania z platformy Canva – nowoczesnego narzędzia do tworzenia grafik, prezentacji i materiałów multimedialnych. Canva wspiera rozwój kreatywności i umiejętności projektowania, co stanowi istotne uzupełnienie wiedzy technicznej w zakresie tworzenia treści wizualnych oraz materiałów promocyjnych.
Szkoła posiada spawarkę światłowodową, dzięki której poznają techniki łączenia światłowodów.
Uczymy się zawodu, troszcząc się pod nadzorem nauczyciela o stan techniczny sprzętu szkolnego w ramach zajęć zawodowych, co pozwala na zdobywanie praktycznych umiejętności w zakresie diagnozowania usterek, konserwacji oraz naprawy urządzeń komputerowych i sieciowych, a także utrzymywania infrastruktury informatycznej w doskonałym stanie.
Ponadto w szkole istnieje możliwość skorzystania z bezprzewodowego dostępu do Internetu. Działa dziennik elektroniczny. Wszystkie pracownie – zawodowe i ogólnokształcące wyposażone są w komputery podłączone do sieci. Szkoła posiada bibliotekę z bogatym księgozbiorem oraz czytelnię wyposażoną w 12 stanowisk komputerowych, drukarki i skanery. W 2018 r. strona internetowa szkoły została w całości zaprojektowana i stworzona przez uczniów technikum informatycznego, którzy ją samodzielnie administrują. W roku 2019 oddana została nowo dobudowana część szkoły z pracowniami zawodowymi, a w roku 2020 budynek poddano termomodernizacji. Istnieje szkolne studio radiowe, kąciki rekreacyjne na każdym piętrze, gdzie uczniowie mogą zaczekać na autobus i miło spędzić czas na przerwach. Do dyspozycji mają stół do gry w piłkarzyki, szachownicę i bujane fotele. W ZSOT można zakupić napoje i przekąski w automatach, korzystać z darmowych dystrybutorów wody pitnej i naprawić rower w przeznaczonej do tego stacji. Uczniowie dysponują własnymi szafkami. Biblioteka szkolna jest w pełni skomputeryzowana. Szkoła i otoczenie objęte są pełnym monitoringiem. W odległości kilkudziesięciu metrów od szkoły znajdują się przystanki autobusowe. Uczniowie nie mają „okienek” w swoim planie lekcji. W szkole nie dzwonią dzwonki, a zblokowane lekcje tego samego przedmiotu mogą odbywać się niekoniecznie w 45-minutowych jednostkach, a w odcinkach korzystnych dla realizowanych treści z zachowaniem przypisanych klasom przerw.
Współpraca jest dla nas ważna!
Praktyki
Szkoła współpracuje z renomowanymi firmami informatycznymi oraz instytucjami znajdującymi się na terenie powiatu, w których wykonuje się zadania związane z szeroko pojętą informatyką pod nadzorem wykwalifikowanych specjalistów w branży. Praktyka zawodowa organizowana jest przez kierownika szkolenia praktycznego. Szkoła zapewnia także możliwość odbycia praktyki w przedsiębiorstwie wskazanym przez ucznia.
Projekty zagraniczne realizowane z funduszy unijnych
W Zespole Szkół Ogólnokształcąco-Technicznych realizowane są projekty finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego, dzięki którym od 2011r. uczniowie technikum informatycznego mogą odbywać miesięczną praktykę za granicą, nie ponosząc przy tym żadnych kosztów z tytułu podróży, utrzymania, ubezpieczenia, szkolenia językowego, a nawet kieszonkowego. Młodzież z ZSOT siedmiokrotnie wyjeżdżała do Niemiec i Hiszpanii. Chętni uczniowie doskonalili swoje umiejętności praktyczne według najwyższych, europejskich standardów w ramach projektów: „Administrowanie sieciami komputerowymi – jak to robią w Niemczech”2011- 2012, „Niemiecka technologia, wiedza i praktyka dla polskich uczniów – informatyków i mechaników” w 2013- 2014, „Hiszpańska technologia, wiedza i praktyka dla polskich uczniów - informatyków i architektów krajobrazu"– 2015 – 2016, „Staże zawodowe w Niemczech dla informatyków i mechaników ze Śląska”2017- 2018. „Staż w Niemczech – sukces na rynku pracy”-2019. Uczniowie w zawodzie technik informatyk wyjadą w czerwcu bieżącego roku na staż w ramach projektu "Niemieckie doświadczenia w edukacji zawodowej".
Szkoła ma bogatą tradycję w organizowaniu projektów zagranicznych. Dużym zainteresowaniem cieszą się wyjazdy do szkoły partnerskiej w New Delhi w Indiach (ostatni wyjazd w 2020 r.). Nauczyciele przygotowujący wniosek w ramach Erasmusa+ kontynuują partnerstwo z placówkami w Turcji, Niemczech i Islandii. Ponadto uczniowie wszystkich klas wyjeżdżają na atrakcyjne wycieczki zagraniczne, ostatnio odbyły się do Irlandii i Szwajcarii.
Współpraca z zakładami pracy
Wraz z partnerami, najlepszymi firmami informatycznymi w powiecie lublinieckim, szkoła wykształciła od początków swojej działalności w tej branży setki specjalistów, którzy stale podnoszą jej renomę na lokalnym (i nie tylko) rynku pracy. Do obecnych, wieloletnich partnerów szkoły należą
- Ejot Ciasna
- EthosEnergy (TurboCare) Lubliniec
- Gminne Centrum Kultury i Informacji Koszęcin
- GO Automatics Bytom
- KCA Lubliniec
- Meblonowak Dobrodzień
- Tercom- T. Obrzód Lubliniec
- Urząd Gminy Ciasna
- Urząd Gminy Kochanowice
- Urząd Miasta Dobrodzień
- Zakłady “Lentex” S.A. Lubliniec
Podejmujemy również i bardzo cenimy sobie współpracę z naszymi absolwentami, którzy utrzymują z nami ciepłe relacje przez wiele lat po skończeniu szkoły. Wielu z nich, prowadząc obecnie własne przedsiębiorstwa, wspiera kształcenie zawodowe uczniów technikum mechanicznego, przekazując nabytą w szkole wiedzę następnym pokoleniom.
Sukcesy i osiągnięcia naszych uczniów
2024 r.


2023 r.


2022 r.


2021 r.


2020 r.


Osiągnięcia naszych uczniów w konkursach i olimpiadach
W 2025r. Technikum nr 2, które od wielu lat nie schodzi z podium, plasuje się na 37 miejscu w Polsce (4 miejsce na Śląsku) z tytułem ZŁOTEJ SZKOŁY w rankingu Perspektyw, przy czym prestiżowe miejsca Szkoła zajmuje w tym rankingu już od 2013r. Ranking, oceniając placówkę, bierze pod uwagę wyniki egzaminów zewnętrznych (egzaminy zawodowe, matury) oraz sukcesy w ogólnokrajowych olimpiadach i konkursach.
Uczniowie technikum informatycznego odnoszą liczne sukcesy nie tylko w konkursach związanych z informatyką, ale także z wszystkimi przedmiotami ścisłymi, szczególnie matematyką (kwalifikacja do zawodów finałowych Ogólnopolskiej Olimpiady Matematycznej w 2020r). Spośród licznych konkursów wykorzystujących umiejętności zawodowe najbardziej prestiżowy wydaje się udział w finale ogólnopolskiego konkursu ELEKTRYZUJĄCA PASJA w 2017 r., ale także stworzenie obecnie funkcjonującej strony internetowej, która jest wizytówką szkoły. Jej autorami są uczniowie kl. 2 TI z 2017-2018 r. Wśród licznych sukcesów uczniów technikum informatycznego są również zwycięstwa w Mistrzostwach Polski w e-sporcie w Siemianowicach Śląskich i 2 miejsce w miejsce w Mistrzostwach Polski Szkół w E-sporcie w Oławie w 2017r., Mistrzostwo Polski podczas LG Mistrzostw Polski Szkół w E-sporcie, Kraków 2019 r.,"Klawiaturowe Wyzwanie Interinfo Polska" – III miejsce w konkursie drużynowym. W 2021 r. 3 miejsce w etapie wojewódzkim w Ogólnopolskiej Olimpiadzie ZUS i kwalifikacje do etapu wojewódzkiego w konkursie "Przedsiębiorczy na rynku finansowym", zaś w 2022 r. trzech uczniów dostało się do finału XVII-go Śląskiego Konkursu Matematycznego i finału Szkolnych Mistrzostw Managerów 4.
Działalność innowacyjna
W ZSOT stosuje się ocenianie kształtujące. Polega ono na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania informacji, które pozwolą rozpoznać, jak przebiega proces uczenia się, aby nauczyciel modyfikował dalsze nauczanie a uczeń otrzymywał informację zwrotną pomagającą mu się uczyć. Celem oceniania kształtującego jest pomaganie uczniom w uczeniu się, dlatego nauczyciele odchodzą od wystawiania ocen. W szkole nie dzwonią też dzwonki, co redukuje poziom stresu, sprzyja samoregulacji uczniów i zmniejsza hałas.
ZSOT jako jedna z dwóch szkół średnich w Polsce ma możliwość zaproponowania uczniom udział w programie Dual Diploma, który pozwala na uzyskanie dyplomu ukończenia amerykańskiej szkoły średniej.
Uzyskany dyplom może być atutem w przyszłej karierze, a jego wpływ na rozwój osobisty jest nieoceniony.
Program (płatny) może trwać 4, 3 lub 2 lata i może zakończyć się rok po zakończeniu nauki w ZSOT.
ZSOT ma również w swojej ofercie program tutoringu szkolnego realizowany pod patronatem Instytutu Tutoringu Szkolnego. Jest to forma pracy pedagogicznej realizowana w bezpośrednim i indywidualnym kontakcie z uczniem, polegająca głównie na wykorzystaniu mocnych stron, predyspozycji i zainteresowań ucznia.