Dlaczego my?
TECHNIK MECHANIK CNC
to nowatorski kierunek odpowiadający potrzebom rynku pracy i dający perspektywy dalszego kształcenia, zarówno. Obejmuje projektowanie, wytwarzanie i eksploatację maszyn i urządzeń mechanicznych. W ostatnich latach w przemyśle pojawiło się wiele nowoczesnych technologii, a szybki rozwój technik komputerowych sprawił, że zmieniły się przede wszystkim metody projektowania i sposoby obróbki materiałów. Proces projektowania i wytwarzania wspiera oprogramowanie CAD/CAM. Maszyny CNC, czyli sterowane komputerowo, skracają czas produkcji, eliminują błędy, zaś ich wysoka precyzja pozwala w pełni oddać nawet najbardziej skomplikowane projekty. Aktualnie istnieje duże zapotrzebowanie na rynku pracy na specjalistów z zakresu programowania i obsługi obrabiarek sterowanych numerycznie CNC. Zawód technik mechanik jest zawodem wieloprofilowym. Szkoła określa umiejętności biorąc pod uwagę potrzeby lokalnego i regionalnego rynku pracy oraz zainteresowania naszych uczniów.
Zostań technikiem!
-
1firmach zajmujących się produkcją, montażem, naprawą i konserwacją maszyn i urządzeń,
-
2dozorze technicznym przy obsłudze aparatury kontrolno-pomiarowej, wykrywaniu i usuwaniu przyczyn awarii oraz uszkodzeń maszyn i urządzeń,
-
3wydziałach mechanicznych firm produkcyjnych przy obsłudze i montażu maszyn, np. pożarniczych,
-
4warsztatach mechanicznych,
-
5sklepach z artykułami technicznymi,
-
6własnej firmie/ warsztacie mechanicznym.
-
1dwa świadectwa potwierdzające kwalifikacje zawodowe,
-
2świadectwo ukończenia szkoły potwierdzające posiadanie wykształcenia średniego i możliwość dalszego kształcenia w szkołach policealnych,
-
3dyplom technika,
-
4dokument Europass w języku angielskim umożliwiający pracę w zawodzie we wszystkich krajach europejskich,
-
5świadectwo maturalne umożliwiające wstęp na studia.
Rekrutacja
Kandydat do zawodu powinien wykazywać zainteresowania zagadnieniami technicznymi i przedmiotami ścisłymi, ponieważ od mechanika wymaga się dobrego przygotowania nie tylko w zakresie przedmiotów czysto technicznych, takich jak mechanika, budowa maszyn, wytrzymałość konstrukcji, ale również w zakresie nowoczesnych i tradycyjnych technik wytwarzania oraz obsługi programów komputerowych.
Kwalifikacje
- MEC.05.Użytkowanie obrabiarek skrawających (egzamin pod koniec II półrocza 4 klasy)
- MEC.09.Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn i urządzeń (egzamin pod koniec I półrocza 5 klasy)
Przedmioty w zakresie rozszerzonym
- Matematyka
- Język angielski
Języki obce
Pierwszy język:
- angielski
Drugi język obcy do wyboru:
- niemiecki
- francuski
- rosyjski
(o powstaniu grupy językowej decyduje odpowiednia ilość uczniów deklarujących jego naukę)
Przedmiot realizowany w klasie I technikum
Spośród przedmiotów dodatkowych oferowanych w ramowym planie nauczania szkoła wybiera nauczanie muzyki.Zasady rekrutacji
Wynik z egzaminu ósmoklasisty | Punkty (maks. 100) |
---|---|
z języka polskiego, matematyki |
100% x 0,35 = 35 pkt |
z języka obcego nowożytnego |
100% x 0,30 = 30 pkt |
Świadectwo ukończenia szkoły podstawowej | Punkty (maks. 100) |
Świadectwo z wyróżnieniem |
7 punktów |
Przedmioty na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej |
Punkty za oceny z przedmiotów (maks. 4 x 18 punktów) |
Język polski Matematyka Dwa przedmioty wybrane spośród:
|
Dopuszczający – 2 pkt Dostateczny – 8 pkt Dobry – 14 pkt Bardzo dobry – 17 pkt Celujący – 18 pkt |
Osiągnięcia w olimpiadach, zawodach i konkursach (wymienione na świadectwie) |
Maks. 18 punktów |
Stałe zaangażowanie się w pracę społeczną (uwzględnione na świadectwie) |
3 punkty |
Baza dydaktyczna szkoły
Szkoła posiada pracownię mechaniczną wyposażoną w modele maszyn i urządzeń, aparaturę pomiarową, podstawowe narzędzia miernicze i mechaniczne. We wrześniu 2011 powstała pracownia komputerowa do nauki projektowania CAD i SOLID. Uczniowie w czasie zajęć praktycznych pracują na sterowanych numerycznie obrabiarkach CNC. W październiku 2019 r. oddane do użytku zostało nowe skrzydło szkoły z pracowniami zawodowymi. Od 2022 r. w pracowni mechanicznej pojawiło się 8 nowych stanowisk dla operatorów obrabiarek sterowanych numerycznie CNC (tokarki, frezarki), toteż uczniowie zdobywają wiedzę praktyczną, korzystając z tych obrabiarek. Zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa odbywają się m.in. w firmie Turbo-Care. Szkoła organizuje praktykę zawodową. Istnieje możliwość odbycia praktyki w firmie zaproponowanej przez ucznia, a także odbycia praktyk zagranicznych
Ponadto w szkole działa dziennik elektroniczny. Istnieje możliwość skorzystania z bezprzewodowego dostępu do Internetu. Wszystkie pracownie – zawodowe i ogólnokształcące, wyposażone są w komputery podłączone do sieci. Szkoła posiada bibliotekę z bogatym księgozbiorem oraz czytelnię wyposażoną w 12 stanowisk komputerowych, drukarki i skanery. Sale i korytarze są estetyczne i nowocześnie zaaranżowane. Na wszystkich korytarzach wydzielone są strefy do odpoczynku, ponieważ w szkole dba się o dobrą atmosferę i komfort nauki.
W roku 2019 oddana została nowo dobudowana część szkoły z pracowniami na każdym poziomie budynku, a w roku 2020 budynek poddano termomodernizacji. W odległości kilkudziesięciu metrów od szkoły znajdują się przystanki autobusowe.
Współpraca jest dla nas ważna!
Praktyki
Szkoła współpracuje z renomowanymi przedsiębiorstwami mechanicznymi znajdującymi się na terenie powiatu. Praktyka zawodowa organizowana jest przez kierownika szkolenia praktycznego. Szkoła zapewnia także możliwość odbycia praktyki w przedsiębiorstwie wskazanym przez ucznia. Nasi uczniowie odbywają praktykę w następujących firmach:
- Ethos Energy Lubliniec,
- Askla Ciasna
- Ejot Ciasna
- Rollico Lubliniec
- EROMET Pawonków
- DaGama Lubliniec
- ELHAND Lubliniec
- ENERGOMAX Koszęcin
Projekty - uczniowie klasy mechanicznej odbywają praktyki zagraniczne w firmach na terenie Niemiec. W 2017 roku w ramach programu POWER VET25 uczniów wyjechało na praktykę do Lipska. W 2019 roku w ramach projektu "Staż w Niemczech - sukces na rynku pracy" uczniowie ZSOT klas technikum mechanicznego wyjechali na dwutygodniową praktykę do Niemiec, obecnie trwa oczekiwanie na wyniki kolejnego projektu staży zawodowych w Niemczech dla mechaników.
Projekty zagraniczne realizowane z funduszy unijnych
W Zespole Szkół Ogólnokształcąco-Technicznych realizowane są projekty finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego, dzięki którym uczniowie technikum mogą odbywać miesięczną praktykę za granicą, nie ponosząc przy tym żadnych kosztów z tytułu podróży, utrzymania, ubezpieczenia, szkolenia językowego, a nawet kieszonkowego. Młodzież z ZSOT korzystała z projektów: „Niemiecka technologia, wiedza i praktyka dla polskich uczniów – informatyków i mechaników” w 2013 - 2014, „Staże zawodowe w Niemczech dla informatyków i mechaników ze Śląska” 2017- 2018.
Szkoła ma bogatą tradycję w organizowaniu projektów zagranicznych. Dużym zainteresowaniem cieszą się wyjazdy do szkoły partnerskiej w New Delhi w Indiach. Nauczyciele przygotowujący wniosek w ramach Erasmusa+ kontynuują partnerstwo z placówkami w Turcji, Niemczech i Islandii oraz – co jest nowością w ZSOT – w Estonii. Ponadto uczniowie wszystkich klas wyjeżdżają na atrakcyjne wycieczki zagraniczne, ostatnie odbyły się do Włoch i Irlandii.
Współpraca
Przez niespełna 100 lat swojego istnienia zawód mechanika zawsze należał do najważniejszych kierunków nauczania. Wraz z partnerami, najlepszymi firmami w branży mechanicznej w powiecie lublinieckim, szkoła wykształciła od początków swojej działalności tysiące specjalistów, którzy stale podnoszą jej renomę na lokalnym (i nie tylko) rynku pracy. Nasza szkoła współpracuje zarówno z firmami, w których uczniowie odbywają praktyczną naukę zawodu, ale również z:
- Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Lublińcu
- JWK Lubliniec
- Politechniką Śląską- Wydział Mechaniczny Technologiczny
- Wyższą Szkołą Techniczną w Katowicach
- Politechniką Opolską
- Politechniką Częstochowską
- Automobilklubem Lublinieckim
Podejmujemy również i bardzo cenimy sobie współpracę z naszymi absolwentami, którzy utrzymują z nami ciepłe relacje przez wiele lat po skończeniu szkoły. Wielu z nich, prowadząc obecnie własne przedsiębiorstwa, wspiera kształcenie zawodowe uczniów technikum mechanicznego, przekazując nabytą w szkole wiedzę następnym pokoleniom. W szkole nie dzwonią też dzwonki, co redukuje poziom stresu, sprzyja samoregulacji uczniów i zmniejsza hałas. Zblokowane lekcje tego samego przedmiotu mogą odbywać się niekoniecznie w 45-minutowych jednostkach, a w odcinkach korzystnych dla realizowanych treści z zachowaniem przypisanych klasom przerw.
Sukcesy i osiągnięcia naszych uczniów
2022 r.
2021 r.
2020 r.
Konkursy i olimpiady
W 2023r. Technikum nr 2 w Lublińcu, otrzymało tytuł Złotej Szkoły i uplasowało się na 39 miejscu na Śląsku (5 w regionie) w rankingu Perspektyw, przy czym prestiżowe miejsca Szkoła zajmuje w tym rankingu już od 2013r. Ranking, oceniając placówkę, bierze pod uwagę wyniki egzaminów zewnętrznych (egzaminy zawodowe, matury) oraz sukcesy w ogólnokrajowych olimpiadach i konkursach.
Od lat klasy mechaniczne uzyskują bardzo wysoką zdawalność podczas egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe – o kilkadziesiąt punktów procentowych powyżej średnich krajowych i wojewódzkich. Uczniowie zajmują czołowe lokaty na szczeblu wojewódzkim w Młodzieżowym Turnieju Motoryzacyjnym. W 2019 r. 11 uczniów uzyskało tytuł finalisty w Ogólnopolskim Konkursie „Młody Lean Lider”,a w roku szkolnym 2020/2021 w konkursie " Gra Terenowa Mechaniczny by Night"- jeden uczeń został finalistą. W 2022 uczeń uzyskał tytuł finalisty Olimpiady Wiedzy Technicznej, ponadto 3 uczniów zakwalifikowało się do etapów okręgowych z Olimpiady Statystycznej, Olimpiady Wiedzy Elektrycznej i Elektronicznej „EUROELEKTRA”, W roku szkolnym 2021/2022 uczeń zakwalifikował się do etapu centralnego Olimpiady Wiedzy Technicznej. a w 2023 również 3 uczniów zakwalifikowała się do etapów okręgowych z Olimpiady Statystycznej
Działalność innowacyjna
W ZSOT stosuje się ocenianie kształtujące. Polega ono na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania informacji, które pozwolą rozpoznać, jak przebiega proces uczenia się, aby nauczyciel modyfikował dalsze nauczanie a uczeń otrzymywał informację zwrotną pomagającą mu się uczyć. Celemoceniania kształtującego jest pomaganie uczniom wuczeniu się, dlatego nauczyciele odchodzą od wystawiania ocen. W szkole nie dzwonią też dzwonki, co redukuje poziom stresu, sprzyja samoregulacji uczniów i zmniejsza hałas. Zblokowane lekcje tego samego przedmiotu mogą odbywać się niekoniecznie w 45-minutowych jednostkach, a w odcinkach korzystnych dla realizowanych treści z zachowaniem przypisanych klasom przerw.