W Zespole Szkół Ogólnokształcąco-Technicznych realizowany jest projekt „Razem na ścieżkach samorozwoju” finansowany w ramach programu „Fundusz pomocowy dla organizacji pozarządowych oraz inicjatyw obywatelskich 2022-23”, utworzonego przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności, realizowanego przez Fundację Edukacja dla Demokracji.
Celem projektu jest poszerzenie kompetencji miękkich: społecznych i komunikacyjnych oraz umożliwienie uczniom klas I skutecznej adaptacji i integracji w środowisku, a uczniom klas I i II - dokonanie autodiagnozy własnych potrzeb dotyczących szeroko pojętego rozwoju na podbudowie poczucia własnej wartości, motywacji i efektywnej komunikacji.
- Z badań i obserwacji naszych szkolnych pedagogów wynika, że uczniowie są zamknięci w sobie, mają trudności z nawiązaniem relacji z rówieśnikami i nauczycielami – mówi dyrektor Joanna Walczak, inicjatorka wdrożenia działań projektowych w ZSOT. – Pracodawcy oczekują obecnie, że szkoła przygotuje przyszłego pracownika w zakresie sprawnej komunikacji, kreatywności i umiejętności współpracy w zespole. Stąd też zrodziła się potrzeba otoczenia uczniów opieką w tym zakresie.
Projekt „Razem na ścieżkach samorozwoju”, który realizowany jest w szkole, kompleksowo ujmuje najistotniejsze obszary oddziaływań pedagogicznych. Są to:
· EFEKTYWNA KOMUNIKACJA I BUDOWANIE WIZERUNKU
· SKUTECZNA MOTYWACJA I REALIZACJA CELÓW
· BUDOWANIE POCZUCIA WARTOŚCI I INTELIGENCJA EMOCJONALNA
Uczniowie klas pierwszych i drugich realizowali cykl zajęć w zespołach klasowych, a następnie podzielili się na trzy grupy tematyczne. Ich osobisty wybór poprzedzony był analizą własnych preferencji i potrzeb. Zajęcia w ramach poszczególnych ścieżek tematycznych odbywać się będą do końca maja 2023r. Od 1 czerwca natomiast odbywać się będą sesje coachingowe. Chętni uczniowie wezmą udział w trzech jednogodzinnych sesjach z certyfikowanym coachem - Sebastianem Ciszewskim w formule bezpośredniej lub zdalnej. Tego rodzaju praca będzie przestrzenią dla ucznia omówienia wykonanych zadań, nakreślenia przyszłych zadań rozwojowych a także zapoznaniem się ze specyfiką coachingu.
- Doświadczenie pracy z coachem zwiększy świadomość i decyzyjność każdego uczestnika, również jego odpowiedzialność za jakość swojego życia. Będzie również cennym doświadczeniem na przyszłość w zakresie wspierania własnego rozwoju przez profesjonalne osoby z zewnątrz – wyjaśnia dyrektor Joanna Walczak.
Grupy warsztatowe składają się z osób reprezentujących różne typy szkół (klasy technikum i liceum ogólnokształcącego wchodzącego w skład ZSOT), różne poziomy kształcenia (klasy 1 i 2). Wartością dodaną zajęć dla młodzieży jest poznawanie nowych koleżanek i kolegów, pokonywanie własnych ograniczeń poprzez zadania realizowane we współpracy z nowo poznanymi osobami.
Długoterminowy projekt zakończą warsztaty zaplanowane na sierpień i wrzesień adresowane do wychowawców i rodziców. Szkoła zaplanowała je, myśląc o uczniach kolejnych klas pierwszych, choć jeszcze nie zaczął się nabór do liceum i technikum.
- Wyjątkowość tego projektu polega z jednej strony na podjęciu tematów elementarnych dla budowania dobrostanu osobistego człowieku i konstruktywnego wspierania w tym procesie innych ludzi a z drugiej strony na pomyśle, w którym kluczowa była wolność wyboru tematu, odpowiedzialność młodzieży za swoje potrzeby i interaktywność. Realizacja projektu pokazała nam, że można, trzeba i warto stwarzać młodzieży kolejne tego rodzaju sytuacje edukacyjne – podsumowuje zajęcia Sebastian Ciszewski.