Październik 2024 roku to miesiąc w którym dobiegł końca realizowany od roku przez Zespół Szkół Ogólnokszałcąco-Technicznych projekt „Niemieckie doświadczenia w edukacji zawodowej”. Aktualnie w Zespole Projektowym trwają jeszcze ostatnie działania związane z ewaluacją i raportowaniem, co wydaje się być doskonałą okazją do przypomnienia najważniejszych faktów związanych z tym sporym przedsięwzięciem.
W czasie, kiedy w naszej szkole odbywały się egzaminy zawodowe w sesji LATO2024, program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 FERS ufundował 28-osobowej grupie uczniów z Technikum nr 2 dwutygodniowy staż w Niemczech.
Udział w projekcie wzięli uczniowie i uczennice kształcący się w zawodach: technik informatyk (obecne klasy: 3TI i 5TI), technik budownictwa (obecna klasa 3TBM), technik mechanik (obecna klasa 3TBM i 4TBM) i technik architektury krajobrazu (obecna klasa 2THA). Miejscem realizacji stażu był ośrodek szkoleniowy Vitalis w Schkeuditz, miejscowość pomiędzy Lipskiem i Halle w Saksonii.
Celem stażu było podwyższenie kompetencji zawodowych, językowych i osobistych zgodnie ze standardami europejskimi. Staż odbywał się w języku angielskim. Prócz zajęć zawodowych młodzież realizowała bogaty program kształcenia kulturowego. Odbyły się wycieczki po Lipsku, zwiedzanie Drezna i Berlina, a ponadto wizyta w fabryce BMW i lipskim ZOO. Uczniowie wolny czas spędzali w atrakcyjnym ośrodku w Schkeuditz.
Staż został zrealizowany zgodnie z założeniami. Niemieckie standardy szkoleniowe bardzo spodobały się młodzieży. Zakres zadań, warunki sprzętowe, zakwaterowanie i wyżywienie w zabytkowym, urokliwym starym folwarku oraz możliwość posługiwania się językiem angielskim na co dzień – wszystko to przyjęte było entuzjastycznie.
– Czas szybko mija. Dobrze się bawimy. Poznajemy ciekawych ludzi. Spędzamy miło czas. Jest świetnie – pisali informatycy. Ich zadania podzielone były na kilka etapów: m. in. mieli stworzyć stronę internetową i zrealizować projekt smart home. Aby wykonać zadania, musieli szukać informacji, selekcjonować dane, współpracować w zespole, uczyć się nawzajem. Niektórzy byli zaskoczeni wysokim poziomem oczekiwań niemieckich instruktorów. – Nie uczyli nas, sami musieliśmy zdobywać wiedzę i wykorzystać ją w praktyce – komentowała jedna z uczestniczek zaskoczona niemieckimi standardami edukacyjnymi. Wszystkim udało się wykonać zadania. Sprostali wyzwaniu, co potwierdza, że podwyższyli nie tylko swoje kompetencje zawodowe, ale i komunikacyjne oraz społeczne.
– Realizujemy ciekawe projekty. Mamy bardzo dobre warunki. Jest świetna atmosfera i pyszne jedzenie – zachwycali się budowlańcy i mechanicy. Ich zadania również znacząco wykraczały poza podstawę programową. – Pierwszy raz musieliśmy wykonywać niektóre zadania. Świetnie nam wyszło.
– Codziennie rano jeździliśmy do renomowanego ogrodnictwa Blumenland Engler, gdzie pielęgnowaliśmy rośliny i obserwowaliśmy sposoby, jakimi zarządzana jest nowoczesna firma ogrodnicza. Po zajęciach spędzaliśmy czas w klubie młodzieżowym z bilardem – wspominali architekci krajobrazu. Ich staż wiązał się z dodatkowym wyzwaniem, ponieważ codziennie przemieszczali się komunikacją miejską, dojeżdżając na miejsce praktyk.
Bardzo dobrze oceniały organizację stażu opiekunki uczniów: Bożena Madler-Zdrojewska i Iwona Mazur-Majchrzyk. – Nasi uczniowie znakomicie reprezentowali swoją szkołę i kraj. Wykazali się też kulturą osobistą, taktem i znakomitym wyczuciem sytuacji, przebywając przez 2 tygodnie w międzynarodowym środowisku, wśród licznych grup z całej Europy. Ani razu nie zawiedli naszych oczekiwań – postawę młodzieży komentowały z dumą nauczycielki.
17 września 2024r., kilka dni przed 100-leciem Zespołu Szkół Ogólnokształcąco-Technicznych w sali numer 30 odbyła się uroczysta konferencja podsumowująca staż zawodowy uczestników projektu „Niemieckie doświadczenia w edukacji zawodowej”.
Podczas konferencji z udziałem innych klas technikum wręczone zostały certyfikaty, dokumenty Europass Mobilność i zaświadczenia ukończenia kursu języka angielskiego zawodowego. Całość konferencji zorganizowana została przez uczestników stażu, a w jej trakcie opowiadali oni o przebiegu stażu, nabytych kompetencjach, a także zachęcali uczniów młodszych klas do udziału w kolejnych projektach realizowanych przez ZSOT w Lublińcu.
Nad formalną realizacją projektu czuwali Sławomir Kościelny – kierownik szkolenia praktycznego oraz Anna Giemza-Jurga – nauczyciel języka niemieckiego i angielskiego. Realizując projekt, zadbali o przygotowanie zawodowe i językowe uczniów, zorganizowali podróż, kształcenie kulturowe na miejscu, nocleg, wyżywienie, kształcenie, ubezpieczenie i kieszonkowe dla każdego uczestnika
Projekt nr FERSVET-2022-1-PL01-KA122-VET-000078029 realizowany był na zasadach Programu Erasmus+ w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” finansowanego ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.