Aktualności

Filtruj według

kategorii

Kazikowi Informatycy Mistrzami Polski
W sobotę 8. czerwca e-sportowa drużyna Zespołu Szkół Ogólnokształcąco – Technicznych w Lublińcu w składzie: Kamil Schiewe, Grzegorz Michalik, Daniel Cebulski, Dawid Cebulski, Dastin Klupś wybrała się do Krakowskiej Tauron Areny na LG Mistrzostwa Polski Szkół w E-sporcie, na które zakwalifikowała się poprzez wygranie turnieju w Siemianowicach Śląskich. Po ciężkiej podróży, około 11:30 rozpoczęli  swoje zmagania w grupie X, aby zawalczyć o miejsce w grupie D. Osiągnęli wynik 3:0, przez co wyszli z grupy z pierwszego miejsca. W grupie D powtórzyli swój wyczyn z grupy X i przeszli do starć w formacie Best of 3, więc, aby przejść dalej, musieli wygrać dwie mapy. W ćwierćfinale zmierzyli się z Zespołem Szkół Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w Krakowie, z którym wygrali 2:0 (16:9, 16:4). Po siedmiu spotkaniach w końcu przyszedł czas na odpoczynek. Następnego dnia drużyna ZSO-T walczyła o miejsce w finale z ZS1 Bochnia. Półfinał także zakończył się wynikiem 2:0 dla Kazików (16:2, 16:4). Walka o Mistrzostwo Polski toczyła się z X LO z Krakowa. Pierwszą mapę Lubliniec wygrał 16:3. Na następnej, emocje towarzyszyły zawodnikom, jak i kibicom, do samego końca. Zakończyła się ona wynikiem 16:14 dla Krakowa. Na ostatniej mapie, nasi pokazali na co ich stać wygrywając 16:0. W taki sposób ZSOT w Lublińcu zostało Mistrzem Polski! Gratulujemy!

Staż w Niemczech - sukces na rynku pracy
Drugiego czerwca Anno Domini 2019 grupa dwudziestu pięciu wybrańców z dwiema mentorkami udała się na misję do Schkeuditz, której celem było pogłębienie umiejętności zawodowych oraz pozyskanie pradawnej wiedzy przekazywanej na tych terenach. Nazajutrz, po przybyciu do naszego dworu udaliśmy się w niezwykłą podróż do miasta zwanego Lipsk. Tam zostaliśmy oprowadzeni po najważniejszych i najciekawszych zabytkach przez tutejszego wieszcza Martina. Mogliśmy podziwiać: pomnik Bitwy Narodów, kościół św. Mikołaja, ratusz, zabytkowy dworzec główny, rynek oraz punkt widokowy i przepiękną panoramę miasta. Od wtorku do piątku każda grupa zawodowa odbywała swoje praktyki. Informatycy z mistrzem Martinem poznawali nowe technologiczne tajniki HTML-a i CSS-a , dzięki czemu stworzyli swoje pierwsze strony internetowe. Mechanicy natomiast z mistrzem Janisem poznawali techniki szlifowania, cięcia i spawania. W ten sposób udało im się stworzyć ramę do pojazdu e-buggy. Zaś architektura krajobrazu pielęgnowała zieleń wokół naszego dworu oraz willi w Lipsku i w Schkeuditz. Ich praca polegała na zaprojektowaniu rabat kwiatowych i sadzeniu nowych roślin. Zarazem przywrócili estetykę klombom, które ponownie stały się ozdobą dworu. W sobotę – po całym tygodniu ciężkiej pracy i nauki – udaliśmy się do stolicy Niemiec, Berlina. Zwiedziliśmy tam Reichstag, Bramę Brandenburską, budynek Bunderatu, wyspę muzeów z monumentalną katedrą Berliner Dom oraz Muzeum Techniki. Na koniec w lokalnej restauracji na słynnej ulicy Ku’damm zjedliśmy narodową potrawę niemiecką. Adepci sztuki architektury krajobrazu, informatyki i mechaniki aspirujący do miana mistrzów jeszcze przez dni pięć zgłębiać będą arkana wiedzy tajemnej. Per aspera ad astra. Spisane przez skrybów: Mateusza Brola i Aleksandra Jassaka, Anno Domini 2019, Juni, 09.

Uczymy się pomagać….. VII Piknik Zdrowia w Leśniczówce Lubliniec
6 czerwca  przy sprzyjającej letniej pogodzie odbył się  VII Piknik Zdrowia w Leśniczówce Lubliniec. Uczniowie klas I-III Publicznej Szkoły Podstawowej z Lubecka mieli okazję uczestniczyć w warsztatach pierwszej pomocy prowadzonych przez absolwentów i uczniów Szkolnego Koła PCK Zespołu Szkół Ogólnokształcąco- Technicznych w Lublińcu i czujnym okiem koordynatorki- Weroniki Gajdy. Pomysłodawcą Pikniku Zdrowia odbywającego się od siedmiu lat jest pedagog szkolny- Mariola Strzoda. W tegorocznej edycji przedsięwzięcia uczniowie podzieleni na cztery zespoły wykazywali się umiejętnościami udzielania pierwszej pomocy w scenkach rodzajowych. Każda scenka różniła się od siebie tematyką oraz miejscem wypadku. Piknik wzbogacili swoją wiedzą i doświadczeniem strażacy z Ochotniczej Straży Pożarnej z Lubecka oraz funkcjonariusz Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Lublińcu. Pokaz sprzętu służącego do codziennej  pracy mundurowych: wozu strażackiego i motocykla policyjnego, były dużą atrakcją dla uczniów. Poza zdobywaniem i utrwalaniem zasad udzielania pierwszej pomocy, był czas na wspólne integracyjne ognisko. Serdeczne podziękowania i słowa uznania należą się naszym wspaniałym wolontariuszom, którzy swoją bezcenną, profesjonalną wiedzę z zakresu ratowania zdrowia i życia potrafią przekazywać w praktyczny sposób najmłodszym dzieciom, Ochotniczej Straży Pożarnej z Lubecka, funkcjonariuszowi Wydziału Ruchu Drogowego KPP. Serdeczne podziękowania dla opiekuna Szkolnego Koła PCK -Pani Małgorzaty Klimczyk , która wkłada serce, czas i wiedzę, by szkolić naszych młodych mistrzów ratowania. To dowód, że praktyka czyni mistrza. Liczymy, że zdobyte przez uczniów doświadczenie i wiedza w zakresie pierwszej pomocy, będą procentowały w ich dorosłym życiu.

INWAZJA KAZIKÓW NA LONDYN
26 maja 43 uczniów i uczennic ZSOT rozpoczęło swoją pięciodniową zagraniczną przygodę. Jej celem było zwiedzanie Londynu, jednej z największych światowych metropolii liczącej ponad 8 milionów mieszkańców. Podróżowaliśmy przez Niemcy, Holandię, Belgię i Francję. Następnie przepłynęliśmy promem przez kanał La Manche i znaleźliśmy się w Dover, w Wielkiej Brytanii, gdzie powitały nas malownicze białe klify wapienne. Stamtąd od Londynu dzieliły nas tylko dwie godziny. Po dojechaniu na miejsce zwiedziliśmy kolejno Hyde Park – dawne ogrody królewskie, pałac Buckingham, pomnik królowej Wiktorii oraz The Mall – główną aleję defiladową. Byliśmy również w wielu innych miejscach takich jak Trafalgar Square czy w National Gallery, w której znajdują się „Słoneczniki” Van Gogha i dzieła Leonarda da Vinciego. Leicester Square, Soho, Piccadilly Circus – najruchliwsze miejsce w Londynie czy dzielnica chińska również nie są nam obce (mieliśmy bardzo napięty grafik!). Znaleźliśmy wystarczająco dużo czasu na kupienie pamiątek czy też spożycie bardzo smacznej kolacji w prawdziwym, tętniącym życiem londyńskim pubie. Drugiego dnia zwiedziliśmy Muzeum Brytyjskie, w którym znajdują się między innymi mumie pochodzące z Egiptu. Odbyliśmy również rejs po Tamizie, a następnie zobaczyliśmy słynny dzwon Big Ben oraz London Eye. Dla zainteresowanych dostępne również były inne atrakcje, takie jak Tower of London czy Muzeum Figur Woskowych Madame Tussaud's. Tego dnia obiadokolację jedliśmy w dzielnicy chińskiej, więc mieliśmy również okazję spróbować orientalnej kuchni. Po posiłku mieliśmy czas wolny na słynnej arterii handlowej – Oxford Street. Oprócz wszystkich wyżej wymienionych atrakcji zwiedziliśmy również Muzeum Historii Naturalnej, gdzie mogliśmy na własnej skórze odczuć symulację trzęsienia ziemi. Byliśmy również w Greenwich, gdzie zobaczyliśmy obserwatorium oraz miejsce, przez które przechodzi południk zerowy. - Najbardziej podobał mi się ruch i tłok, panujący wszędzie gwar i hałas – jak to mówią – „hustle and bustle”. To miasto po prostu żyło o każdej porze dnia. Jest to też miasto kontrastów. W jednej chwili znajdujesz się na szczycie wieżowca, a za chwilę wsiadasz do metra i nie masz zasięgu w telefonie. Duże miasta są zdecydowanie dla mnie i bardzo się cieszę, że szkoła zorganizowała taki wyjazd – mówi jedna z uczestniczek. – W Londynie najbardziej urzekła mnie różnorodność. Na każdym kroku widziałam historię i nowoczesność, które wzajemnie się przenikały – mówi kolejna dziewczyna. – Monarchia oraz historyczne budowle takie jak Tower Bridge, Opactwo Westminsterskie i wiele innych wtapiają sie w nowoczesny architektoniczny krajobraz miasta. W dodatku przejazd piętrowym autobusem, który jest jednym z symboli Wielkiej Brytanii umożliwił mi podziwianie Londynu. - Najbardziej w Londynie urzekła mnie atmosfera, jaką tworzą ludzie pochodzący z różnych kręgów kulturowych. Jednak Londyn jest również ciekawy pod względem architektury, a takie atrakcje jak London Eye, Tower Bridge, Big Ben czy Muzeum Figur Woskowych Madame Tussaud’s zdecydowanie były warte uwagi – komentuje inna uczennica. Taka wycieczka to świetna okazja do poszerzenia swoich horyzontów i wykorzystania umiejętności językowych w praktyce. Wyjazd został zorganizowany przez Monikę Ziaję, Olgę Gerasymiv i Annę Giemzę-Jurgę – nauczycielki języka angielskiego w ZSOT.   Patrycja Huber