Jeszcze tylko kilka dni w MDK w Lublińcu podziwiać można prace malarskie profesora dr. hab. Dawida Korzekwy – ur. w 1980 r. wykładowcy Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, artysty wywodzącego się z powiatu lublinieckiego. Okazją do zorganizowania wystawy był jubileusz 100-lecia Zespołu Szkół Ogólnokształcąco-Technicznych. Zaproszony gość jest bowiem absolwentem tej szkoły z 1999 roku.
Dawid Korzekwa to wybitny twórca, projektant i aktywny przedsiębiorca z ponad 20-letnim doświadczeniem. Od 2004 r., kiedy jego praca została zaliczona do dziesiątki najlepszych polskich dyplomów przez Magazyn 2+3D, zajmuje się badaniami i projektowaniem procesów User Experience i User Interface oraz usprawnianiem rozwiązań biznesowych za pomocą technologii. Założyciel start-up'ów internetowych - GUST GUST (gustgust.com) oraz SOLU (sooolu.com), rozwinął największą w Polsce organizację pozarządową zajmującą się designem – Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej, której przez 11 lat był Prezesem Zarządu. Należy do Rady Programowej Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie (od 2013). Został odznaczony przez Prezydenta RP Brązowym Krzyżem Zasługi. Decyzją Rady Doskonałości Naukowej w czerwcu bieżącego roku przyznano mu tytuł profesora zwyczajnego (belwederskiego). Nominacja zostanie wkrótce wręczona podczas uroczystości w pałacu prezydenckim.
Prace Dawida Korzekwy prezentowane były nie tylko podczas licznych wystaw w Polsce, ale także w Boliwii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Azerbejdżanie, w Niemczech i Japonii. Tym bardziej cieszy nas fakt, że dwukrotnie można je było podziwiać w Lublińcu.
Najnowsza wystawa składa się z czterech prac opatrzonych wspólnym tytułem mitoza&mejoza. Wielkoformatowe dzieła nawiązują tematycznie do występujących w przyrodzie procesów podziałów komórek, z których zbudowane są wszystkie organizmy żywe. Dwa pierwsze obrazy (mitoza&mejoza 01 i mitoza&mejoza 02) można uznać za ilustrację mitozy – podziału, dzięki któremu odtwarzane są komórki, następuje nieustanna regeneracja zapewniająca ciągłość życia. Obrazy opatrzone numerami 03 i 04 wydają się natomiast interpretacją biologicznego procesu prowadzącego do rozmnażania i rozwoju. Rekombinacje charakterystyczne dla mejozy zostały tu wyrażone poprzez zwiększającą się liczbę elementów przypominających chromosomy – identycznych a zarazem niepowtarzalnych, podobnych ale unikalnych. Cykl można uznać za artystyczną wizję rozwoju, życia, jego ciągłości, a jednocześnie powstawania nowych generacji i zmiany. Ograniczona paleta barw pozwala zastanawiać się nad artystyczną wizją twórcy, który odsyła odbiorcę do symbolicznych znaczeń zakorzenionych w nauce i kulturze, w fizyce i metafizyce. Ascetyczna forma zachęca do swobodnych skojarzeń, indywidualnej konkretyzacji znaczeń, uwalnia od dosłowności. Artysta odważnie stawia wyzwanie odbiorcy, zmuszając go do intelektualnego wysiłku, uruchomienia wyobraźni i aktywnego odczytywania symbolicznych znaczeń.
Lubliniecka publiczność miała okazję wysłuchać Dawida Korzekwy osobiście podczas wernisażu, który odbył się 20 września 2024 r. Autor opowiedział wówczas o swojej drodze do sztuki i z wrodzonym poczuciem humoru wspomniał szkolny epizod, kiedy jego artystyczna kariera o mały włos nie została przekreślona. Zaakcentował rolę ówczesnego dyrektora ZSOT, Józefa Kazika, któremu – jak podkreślił – wiele zawdzięcza. Tym bardziej cieszy fakt, że dziś, jako wybitny twórca, współpracujący z m.in. z: Kancelarią Prezydenta RP, Senatu RP, Ministerstwami: Spraw Wewnętrznych i Administracji, Spraw Zagranicznych, Cyfryzacji, Finansów, Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Rozwoju Regionalnego i wieloma instytucjami państwowymi, samorządowymi i artystycznymi, nadal pamięta o początkach swojej kariery i prezentuje swoje prace w mieście, gdzie wkroczył na swoją artystyczną ścieżkę rozwoju.
Fot. atelier www i Ola Szczygieł
Czytaj więcej....