Aktualności

Filtruj według

kategorii

Staż w Niemczech - zakończenie
Grupa techników wróciła z praktyk – bezpiecznie, cali i zdrowi – bogatsi o nowe doświadczenia i mnóstwo wspomnień Dwa tygodnie praktyk w Niemczech okazały się dla naszych uczniów niezwykle wartościowym i inspirującym doświadczeniem. Zarówno informatycy, jak i logistycy podkreślają, że zdobyli umiejętności, których nie dałaby im zwykła szkolna lekcja – od programowania inteligentnych systemów i tworzenia stron internetowych, po pracę z bazami danych, obsługę specjalistycznych programów logistycznych i poznanie realiów pracy w markecie Netto. Informatycy zaczęli od nauki HTML, CSS i JavaScript, tworząc własne strony internetowe, a później zgłębiali tajniki systemów Smart Home, w tym technologii Loxone. Ćwiczyli montaż i konfigurację nowoczesnych instalacji oraz uczyli się sterowania oświetleniem i zabezpieczeniami. Wyjątkowym akcentem była wizyta w fabryce BMW, gdzie z bliska zobaczyli proces powstawania samochodów – to, jak mówią, zrobiło ogromne wrażenie i na długo pozostanie w pamięci. Logistycy z kolei zdobywali praktyczne doświadczenia w różnych obszarach swojego zawodu. Część z nich pracowała w markecie Netto, poznając organizację transportu, pracy magazynu i obsługę towarów, inni tworzyli bazy danych i uczyli się, jak zautomatyzować procesy logistyczne – od zamówienia po fakturę. Wszyscy podkreślają, że ta praca nie tylko dała im nowe umiejętności, ale także uświadomiła, jak ważna jest dobra współpraca w zespole. Uczniowie zgodnie mówią, że czas spędzony w ośrodku Gut Wehlitz w Schkeuditz koło Lipska był wyjątkowy nie tylko dzięki zajęciom. Wspólne wieczory, gry i rozmowy pozwoliły im lepiej się poznać i nawiązać przyjaźnie – również z rówieśnikami ze Słowacji i Węgier. To właśnie te chwile integracji, przełamywania barier językowych i spędzania czasu z młodzieżą z innych krajów uczniowie będą wspominać równie ciepło jak zajęcia zawodowe. Serdecznie dziękujemy całemu zespołowi ośrodka VITALIS Betreuungsgesellschaft für Modellprojekte mbH za wspaniałą organizację i stworzenie przyjaznej atmosfery, która sprzyjała nauce i integracji. Dzięki ich zaangażowaniu praktyki były nie tylko cenną lekcją zawodu, ale także niezapomnianą międzynarodową przygodą, która pozostanie w pamięci uczestników na długo. Wyjazd odbywał się w ramach projektu "Staż w Niemczech dla logistyków i informatyków ze Śląska" o numerze 2024-1-PL01-KA122-VET-000222255 realizowanego w ramach projektu "Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego" współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+.  
Czytaj więcej....

WRZ '25


29

Rusza nowa edycja konkursu Rethink America - Transatlantic Relations konkurs wiedzy o relacjach Europejsko-Amerykańskich (dawniej konkurs I Know America),
Rusza nowa edycja konkursu Rethink America - Transatlantic Relations konkurs wiedzy o relacjach Europejsko-Amerykańskich (dawniej konkurs I Know America), który od ponad 20 lat jest organizowany z Ośrodkiem Studiów Amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z Ambasadą Stanów Zjednoczonych Ameryki i Amerykańską Izbą Handlową. Konkurs dzieli się na trzy etapy.   Etap I zwykle trwa od września do listopada. Zainteresowani uczestnicy rejestrują się na stronie https://knowamerica.pl/, gdzie wypełniają test wielokrotnego wyboru. Składa się on z 20 pytań w języku polskim i 20 pytań w języku angielskim. Zagadnienia obejmują takie dziedziny, jak kultura, popkultura, historia, amerykański system polityczny, bieżąca sytuacja społeczno-gospodarcza, stosunki polsko-amerykańskie, system edukacji, geografia czy sport. System sprawdza testy automatycznie i pozwala wyłonić 60 uczestników pierwszego etapu z największą liczbą punktów. Oni przechodzą dalej. Etap II zwykle trwa od listopada do stycznia. Zadaniem 60 uczestników jest napisanie esejów w języku polskim na jeden z 8 tematów. Pełną listę zagadnień do opracowania opublikujemy po zakończeniu etapu I. Do etapu III przechodzi 15 autorów najlepszych prac. Tuż po ogłoszeniu wyników II etapu osoby uczestniczące biorą udział w przedfinałowym spotkaniu online z komisją konkursową, podczas którego mają miejsce obrony prac pisemnych. Etap III, czyli finał, odbywa w Warszawie zwykle między lutym a kwietniem. W tym czasie uczestnicy przygotowują się do egzaminu ustnego obejmującego pulę haseł i zagadnień do opracowania oraz, gdy jest to zasadne, pytania do pracy pisemnej. W Warszawie piętnastka finalistów rozmawia z komisją złożoną z recenzentów esejów oraz przedstawicieli Ambasady Stanów Zjednoczonych Ameryki i Fundacji Wspomagania Wsi.  OSOBY ZAINTERESOWANE UDZIAŁEM W KONKURSIE REJESTRUJĄ SIĘ NA STRONIE  https://knowamerica.pl/  
Czytaj więcej....

WRZ '25


29

Staż w Niemczech - drugi tydzień praktyk
Drugi tydzień praktyk upłynął nam równie szybko i intensywnie jak pierwszy, ale przyniósł zupełnie nowe doświadczenia. Zarówno informatycy, jak i logistycy podkreślają, że w ostatnich dniach nauczyli się wielu praktycznych rzeczy i mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności w prawdziwym środowisku pracy. To był czas wypełniony wyzwaniami, nauką i spotkaniami z ludźmi, które na długo pozostaną w pamięci.  Drugi tydzień praktyk informatycy opisują jako wyjątkowo intensywny i pełen wrażeń. Wspólnym mianownikiem ich relacji jest poczucie, że czas minął „zdecydowanie za szybko”, bo – jak podkreśla Łukasz z Antonim – „poznaliśmy wiele nowych osób i podszkoliliśmy nasz angielski, a wycieczka do fabryki BMW była niezapomniana”. Uczniowie zgodnie mówią o nowych, praktycznych umiejętnościach: od tworzenia własnych stron internetowych w HTML i CSS, przez programowanie systemów inteligentnego domu w technologii Loxone, po montowanie i konfigurację elementów Smart Home. „Dowiedziałem się, jak nowoczesne systemy pozwalają zdalnie sterować oświetleniem, ogrzewaniem czy bezpieczeństwem” – wspomina Wojtek, a Kamil dodaje, że „nauczyłem się nowych rzeczy odnośnie programowania smart house’u, Loxone – mógłbym zostać jeszcze tydzień i byłoby perfekcyjnie”. Ważnym punktem był też kontakt z prowadzącym: „Pan Martin był bardzo inspirującą i motywującą osobą – pomagał nam nie tylko w zadaniach, lecz także w tematach życiowych” – podkreśla Janek. Adrian i Grzegorz zgodnie zauważają, że połączenie nauki i zwiedzania – zwłaszcza wizyta w BMW – było wyjątkowym przeżyciem, a Natalia podsumowuje krótko: „Cały wyjazd był naprawdę wyjątkowym doświadczeniem i cieszę się, że mogłam w nim uczestniczyć”. Również logistycy zgodnie twierdzą, że ich drugi tydzień był „szybki i intensywny”, ale dał im wiele cennych doświadczeń. Milena mówi wprost: „Poznałam wiele fajnych, otwartych osób i zdobyłam nowe doświadczenia, które na pewno przydadzą mi się w przyszłości”. Część uczniów pracowała w sklepie Netto, gdzie – jak opowiada Julia – „nauczyłam się rozkładania towaru, naklejania etykiet oraz wielu innych przydatnych umiejętności”, a Wiktoria dodaje: „Dzięki pracy tam nauczyłam się dokładności, organizacji magazynu i towarów oraz mogłam zobaczyć, jak działa praca zespołowa”. Karol z kolei miał okazję zgłębić zasady tworzenia baz danych i z entuzjazmem wspomina wycieczkę do fabryki BMW: „Proces tworzenia samochodu to było fajne urozmaicenie tygodnia”. Bartosz i Kamila podkreślają, że nauczyli się obsługi programów do tworzenia dokumentów logistycznych, a Mateusz i Alicja zgodnie przyznają, że atmosfera praktyk i wspólnego czasu wolnego była na tyle dobra, że „będą to na pewno miło wspominać”. Choć te dni minęły błyskawicznie, drugi tydzień praktyk pokazał, jak wiele można zyskać, gdy teoria łączy się z praktyką. Uczniowie wracają bogatsi o nowe kompetencje zawodowe, świeże doświadczenia i cenne kontakty, a zdobyta wiedza z pewnością zaprocentuje w ich dalszej nauce i przyszłej pracy. Wyjazd odbywa się w ramach projektu "Staż w Niemczech dla logistyków i informatyków ze Śląska" o numerze 2024-1-PL01-KA122-VET-000222255 realizowanego w ramach projektu "Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego" współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+.  
Czytaj więcej....

WRZ '25


26