Aktualności

Filtruj według

kategorii

Wycieczka dofinansowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki w ramach programu „Poznaj Polskę”
24.maja klasa 1TBM odbyła jednodniową wycieczkę do Pszczyny i Oświęcimia- Brzezinki, dofinansowaną przez Ministerstwo Edukacji i Nauki w ramach programu „Poznaj Polskę” Po przyjeździe do Pszczyny przedstawiono uczestnikom Zagrodę Wsi Pszczyńskiej. Na blisko dwóch hektarach zgromadzono kilkanaście obiektów architektury drewnianej ziemi pszczyńskiej - ostatniej tradycyjnej zabudowy wiejskiej, jak spichlerz dworski z Czechowic, stodoła ośmioboczna z Kryr, chałupa z Grzawy, kuźnia z Goczałkowic, młyn wodny z Bojszów. Czas nam pozwolił na to, aby uczestnicy wycieczki z Zagrody udali się pięknym pszczyńskim parkiem do zamku, gdzie zwiedzili apartamenty cesarza Wilhelma II, Hansa Heinricha XI, jego syna Hansa Heinricha XV oraz  słynnej  z urody angielskiej żony Hansa- Daisy. Zwiedzili również szereg pomieszczeń reprezentacyjnych, bibliotekę, jadalnię oraz apartamenty prywatne i gościnne. Następnie grupa udała się z Pszczyny, do miejsca pamięci i muzeum Auschwitz - Birkenau, gdzie poznali jego historię  zaprezentowaną przez przewodnika– edukatora. Uczestnicy zostali wprowadzeni bramą „ Arbeit macht frei”, udali się na plac apelowy (tematyka reżimu obozowego), do bloku 10 (eksperymenty medyczne), bloku 11 i na dziedziniec (przedstawiono znaczenie w obozowym terrorze). Zwiedzili również blok 4 (model komory gazowej), blok 5 (przedstawiono mienie ofiar). Następnie udali się do komory gazowej i krematorium. Młodzież zapaliła znicz przy ścianie śmierci. Następnie uczestnicy wycieczki udali się do Brzezinki, gdzie zostali wprowadzeni przez bramę śmierci w Birkenau. Przewodnik na trasie do pomnika pamięci opowiadał  o rozpoczęciu zagłady, o transportach i selekcjach. Uczestnicyobejrzeli również ruiny komory gazowej i krematorium II i III, magazyny „Kanady” (wykorzystywanie mienia ofiar), centralną saunę (tu odbywał się proces rejestracji więźniów), barak dziecięcy w obozie kobiecym, latrynę i umywalnię. Młodzież zapaliła również znicz przy pomniku pamięci w Birkenau.  
Czytaj więcej....

MAJ '22


28

Informacje dla zdających egzamin zawodowy/egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie w sesji LATO 2022
  Przypominam zdającym egzamin zawodowy/egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie w sesji LATO 2022: a) podejście do egzaminu zawodowego jest obowiązkowe, a uczeń który nie podejdzie do egzaminu zawodowego nie uzyskuje promocji do klasy programowo wyższej b) w dniu egzaminu należy przyjść do szkoły najpóźniej 30 minut przed godziną rozpoczęcia egzaminu zawodowego/egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie (jest to związane z niezbędnymi czynnościami organizacyjnymi, które należy wykonać przed rozpoczęciem egzaminu) c) dokładna data wraz z godziną oraz miejscem odbywania egzaminu jest wywieszona na I piętrze d) do sali egzaminacyjnej nie wolno wnosić żadnych urządzeń telekomunikacyjnych e) w sali egzaminacyjnej zdający może mieć ze sobą tylko przybory pomocnicze wskazane w komunikacie CKE Część pisemnaKażdy zdający w części pisemnej z wykorzystaniem elektronicznego systemu przeprowadzania egzaminu zawodowego powinien mieć długopis (pióro) z czarnym tuszem (atramentem), przeznaczony do zapisywania rozwiązań na kartach identyfikacyjnych oraz może mieć kalkulator prosty*.Każdy zdający w części pisemnej z wykorzystaniem arkuszy egzaminacyjnych i kart odpowiedzi powinien mieć długopis (pióro) z czarnym tuszem (atramentem), przeznaczony do zaznaczania rozwiązań, oraz może mieć kalkulator prosty*.Część praktycznaKażdy zdający powinien mieć długopis (pióro) z czarnym tuszem (atramentem) oraz własne przybory, które są wymienione poniżej: Oznaczenie kwalifikacji Wykaz dozwolonych przyborów dodatkowych AU.32 kalkulator prosty*, ołówek, gumka, linijka, temperówka BD.30 kalkulator prosty*, ołówek, gumka, linijka, temperówka EE.09 BRAK MG.44 kalkulator prosty* TG.13 kalkulator prosty*, ołówek, gumka, linijka, temperówka BUD.12 BRAK HGT.03 kalkulator prosty*, ołówek, gumka, linijka, temperówka OGR.03 kalkulator prosty*, ołówek HB, gumka do ścierania, linijka co najmniej 20 cm, trójkąt kreślarski, cyrkiel, temperówka, kredki ołówkowe 12 kolorów, cienkopisy kreślarskie czarne 3 grubości np.: 0,5; 0,3 i 0,2 SPL.01 kalkulator prosty*, ołówek, gumka, linijka, temperówka INF.02 BRAK *Kalkulator prosty to kalkulator, który umożliwia wykonywanie tylko dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia, ewentualnie obliczanie procentów lub pierwiastków kwadratowych z liczb.  
Czytaj więcej....

MAJ '22


24

Kolejna wyprawa uczniów ZSOT do Islandii
  Przez niespełna tydzień od 25 do 30 kwietnia 2022 r. siedmioro uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcąco - Technicznych pod opieką  Anny Giemzy-Jurgi i  Beaty Kąpielskiej uczestniczyło  w wymianie zagranicznej do Islandii w ramach projektu Erasmus+: „RÓWNOŚĆ - KARTA PRAW PODSTAWOWYCH UNII EUROPEJSKIEJ potwierdza: «Wszyscy jesteśmy równi wobec prawa» (artykuł 20) - ambicje i rzeczywistość w Niemczech, Islandii, Polsce, Turcji i Estonii” („EQUALITY - The CHARTER OF FUNDAMENTAL RIGHTS OF THE EUROPEAN UNION confirms: «Everyone is equal before the law» (Article 20) – ambition and realty in Germany, Iceland, Poland, Turkey and Estonia”).             Tematem mobilności było poznanie sytuacji panującej w krajach partnerskich w kontekście równości płci, równości w odniesieniu do tożsamości seksualnej i orientacji seksualnej oraz regulacji prawnych i charakteru praw podstawowych obowiązujących w Unii Europejskiej w tym zakresie.  Uczestnicy projektu przygotowali prezentacje na temat równości, a także  wystąpienia opisujące  szkoły, miasta i państwa, z których pochodzą. Młodzież z 4 krajów partnerskich gościła w Tækniskólinn, w podobnej do ZSOT szkole w Hafnarfjörður, mieście położonym  na przedmieściach stolicy Islandii. Mobilność była także okazją do spotkania się  z rówieśnikami ze szkół w Hafnarfjörður i Reykjaviku, Turcji i Niemiec, bliższego  zapoznania się oraz  spędzenia czasu na malowniczej wyspie. W ramach kształcenia kulturowego uczniowie zwiedzili miejsca, z których słynie Islandia i skorzystali z wielu lokalnych atrakcji. Jednym z najciekawszych miejsc było muzeum Perlan w Reykjawiku, gdzie można było bliżej poznać islandzką przyrodę. Niezmiernie ciekawe było także wirtualne zwiedzanie Islandii: FlyOver Iceland.  Jednak bezpośredni kontakt z islandzką przyrodą podczas wycieczki trasą Golden Circle, dostarczył najwięcej wrażeń.   - Odbyliśmy wędrówkę między płytami tektonicznymi w Parku Narodowym Þingvellir,  po obszarze geotermalnym Geysir oraz  podziwialiśmy wodospad Gullfoss – wylicza Urszula Rudzińska z klasy 3LO. Dla wszystkich uczestników z lublinieckiego ZSOT wulkaniczne pejzaże Islandii i kontakt z dziką przyrodą wyspy okazały się wspaniałym, ekscytującym przeżyciem.  ZSOT w Lublińcu często korzysta z gościnności islandzkich partnerów. Wkrótce do szkoły w Reykjaviku wyjedzie czterech nauczycieli w ramach programu Edukacja. Tymczasem  młodzież Kazika nie kończy realizacji projektu «Wszyscy jesteśmy równi wobec prawa», ale już przygotowuje się na planowane w październiku tego roku przyjęcie gości z krajów partnerskich.   Martyna, Roter, Urszula Rudziska, Agnieszka Marcinkowska
Czytaj więcej....

MAJ '22


23